Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه و نوگرایی

ناقد:

(7 صفحه - از 88 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ای، ارتباطات، اطلاعات، تامپسون، هابرماس، سنت، کتاب، کتاب نظریه‌های جامعهء اطلاعاتی، نمادین، تعامل

خلاصه ماشینی: "سنجش مفاهیم و سیر تحول آن‌ها مهم‌ترین ویژگی تحلیل مفهومی است؛چنان‌که تامپسون به توضیح و تحلیل مفهوم‌ شکل‌های نمادین می‌پردازد و این واژه را به جای محتوای اطلاعات به کار می‌برد یا واژهء ارتباطات رسانه‌ای شده را به جای ارتباطات جمعی به کار می‌برد. بنابراین،ارتباطات نوعی از فعالیت اجتماعی است که تولید،انتقال و دریافت شکل‌های نمادین‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) را به عهده دارد و رسانه ابزاری است که این اطلاعات و محتوای نمادین را از تولیدکننده به‌ دریافت‌کننده منتقل می‌کند. هم‌چنین وی دیدگاه هابرماس در (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمینهء منفعل بودن مخاطبان رسانه‌های جمعی را که متأثر از آدورنو و هوکهایمر است،رد می‌کند؛ زیرا از دیدگاه تامپسون،امروزه،یک‌جانبه بودن اطلاعات و پیام از سوی رسانه،منسوخ شده و در دیدگاه جدید،مخاطب از قدرت گزینش برخوردار است. در جامعهء مدرن،وجه هنجاری و مشروعیت سنتی افول کرده؛ولی وجه هرمنوتیک و هویت‌سازی آن حفظ شده است،دگرگونی و تغییر در سنت‌ها،به شکلی اساسی،به پیشرفت رسانه‌های ارتباطی مرتبط است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.