Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای تغییر رفتار در مدرسه توسط معلمان و مربیان

نویسنده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : معلم، روشهای تغییر رفتار در مدرسه، رفتار، کودک، درمانی، زمان مشاهده اختلالات رفتار حسین، تربیت، اختلالات، معلمان و مربیان، زنان، اختلالات رفتاری، شست، کلاس، مشاهده، رفتار کودک، مشکل، اجتماعی، اختلالات پیچیدهء رفتاری کودکان، تکنیکهای تغییر رفتار، کاربرد روشهای تغییر رفتار، ثبت، مشکل توالت رفتار، کودکان خردسال، محیط مدرسه، مشکل توالت، مکیدن شست، زمان، همسالان، اقدام، والدین کودک

خلاصه ماشینی: "نمونه‌ای از کاربرد روش تغییر رفتار خانم معلمی،که در یک‌ کودکستان به کار تدریس اشتغال‌ دارد،در روزهای اول شروع سال‌ تحصیلی متوجه اختلالات رفتاری‌ یکی از کودکان کلاس میشود حسین‌ پسر بچه‌ای است که چهار سال و هشت‌ ماه دارد و با وجودی که از وضع‌ ظاهری مناسب و هوشی متوسط برخوردار است،در رفتارش سه مشکل‌ زیر مشاهده میشود:در درجه اول او از سایر کودکان گریزان است و نمیتواند با سایر همسالان خود روابط اجتماعی‌ برقرار کند،درحالی‌که وی در رابطه‌ با بزرگتران چنین مشکلی ندارد. قبل از اینکه شیوهء درمانی خانم‌ معلم را در رابطه با سه اختلال فوق‌ تشریح کنیم،به این نکته اشاره‌ میکنیم که اگر معلم نامبرده‌ نمی‌خواست از تکنیکهای تغییر رفتار استفاده کند و فقط از روشهای سنتی‌ پیروی میکرد احتمالا یکی از سه اقدام‌ زیر را در مورد شاگرد معمول‌ می‌دانست: 1-برای درک بهتر علل نهفته یا زیربنائی رفتار کودک میتوانست یک‌ کتاب روانشناسی کودک را با دقت‌ مطالعه کند،تا شناخت بهتر پدیدهء رشد احتمالا او را در اصلاح و بهبود رفتار حسین یاری نماید. در این برنامه نیز معلم‌ نخست سه رفتار نامبرده را دقیقا تعریف میکند: 1-مشکل توالت:برای تعریف‌ دقیق این مشکل تصمیم گرفت حسین‌ را در فواصل زمانی مشخص بطور منظم مورد مشاهده قرار دهد و معلوم‌ کند که او بطور معمول شلوار خود را چند بار تر می‌کند،برای این منظور از ساعت زنگ‌دار مخصوصی استفاده‌ کرد که طبق تنظیم قبلی هر 24 دقیقه‌ یکبار به آهستگی زنگ می‌زد و معلم‌ را متوجه مشاهده کودک میکرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.