خلاصه ماشینی:
"هرگاه امر تربیت و راهنمایی را بیهیچ ضابطهای انجام دهیم،مسلما نتایج آن نیز غیر قابل پیشبینی و بیضابطه خواهد بود و سرمایهگذاری *بکارگیری ابزار سنجش از قبیل مشاهده، مصاحبه،پرسشنامه و شرح حال نویسی زمینهء آشنائی کامل با دانشآموزان را فراهم میآورد.
*کتاب حاضر مربی را با شیوههایی آشنا میکند که بواسطهء آنها خواهد توانست علمیتر و دقیقتر در احوال دانشآموزان خود وارد شود.
با توجه به اینکه امر راهنمایی اختصاص به دستهء خاصی از دانش آموزان ندارد-برخلاف تصوری که در وهلهء اول از نقش راهنمایی در اذهان، متبادر میگردد که راهنمایی تنها برای افرادی که از لحاظ عقلی،عاطفی و سایر جنبههای رفتاری،دارای نابهنجاری هستند لازم شمرده میشود راهنمایی مختص اینگونه افراد نیست بلکه فرد راهنما گاه بایستی هم خود را مصروف شناساندن امکانات، استعدادها و توانائیهایی که فرد متربی ممکن است دارای آنها باشد،ولی از آنها بیخبر است بگرداند.
کتاب حاضر با بیان و تشریح روشهای مذکور،فرد مربی را با شیوههایی آشنا میکند که بواسطهء آنها خواهد توانست علمیتر و دقیقتر در احوال دانشآموزان خود وارد شود و در نتیجه بهتر و دقیقتر در امر تربیت آنها نقش داشته باشد."