Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی نظریه حدوث دهری میر داماد

نویسنده:

(16 صفحه - از 75 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : حدوث دهری، میرداماد، قدم، سرمد، نظریه حدوث دهری میر داماد، بررسی نظریه حدوث دهری، ذاتی، حدوث و قدم، حدوث دهری میرداماد، نظریه حدوث دهری میرداماد

خلاصه ماشینی:

"با توجه به مقدمات سه‌گانه مزبور معنی سخن میرداماد در باب حدوث دهری روشن می‌گردد، زیرا وقتی او جهان را حادث به حدوث دهری می‌شناسد، منظورش این است که این جهان مسبوق به وجود عالم ملکوت است و عالم ملکوت در وعاء دهر که به منزله ظرف آن شناخته می‌شود قرار دارد. در نظر این فیلسوف متأله، عدم دهری، یک عدم واقعی و فکی است که با آنچه در حدوث ذاتی نزد فلاسفه، عدم ذاتی یا عدم مجامع خوانده می‌شود تفاوت دارد زیرا عدم مجامع از مرتبه ذات و ماهیت شی‌ء انتزاع می‌شود و با وجودی که از ناحیه غیر به آن شی‌ء داده می‌شود قابل جمع خواهد بود ولی عدم دهری یک شی‌ء به حکم این که واقعی و فکی شناخته می‌شود به هیچوجه با وجود آن شی‌ء قابل جمع نیست. محقق بزرگوار ملا مهدی نراقی ایشان مانند استادش ملا اسماعیل خواجویی به دفاع از نظریه حدوث دهری میرداماد پرداخته است، به طوری که می‌توان گفت او در تمام کتب فلسفی کلامی خود از آن دفاع کرده است. (19) محقق نراقی با آوردن دو مقدمه برای اثبات حدوث دهری میرداماد یکی در بیان دلایل بطلان حدوث ذاتی و دیگری در ذکر دلایل بطلان حدوث زمانی می‌گوید: «چون ثابت گردیده که عالم حادث است، پس طبعا مسبوق به عدم خواهد بود، ولی این عدم بایستی عدم واقعی و حقیقی باشد که در فرض حدوث ذاتی و حدوث زمانی دیده نمی‌شد. (23) نکته: از عبارت حکیم و فیلسوف سبزواری استفاده می‌شود که میرداماد مبدع این حدوث دهری است آنجا که می‌فرماید: «دهری ابداه سید الأفاضل وهو السید المحقق الداماد البارع..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.