Skip to main content
فهرست مقالات

برهان علامت تجاری دکارت بر وجود خدا

نویسنده:

(19 صفحه - از 118 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : برهان علامت تجاری، برهان علامت تجاری دکارت، خدا، دکارت، مفهوم خدا، ذات، نامتناهی، هستی، ذهن، علت

خلاصه ماشینی:

"8 این رو از دیدگاه وی اولین سوءالی که پس از تحقیق در باب منشأ مفاهیم ذهنی درباره مفهوم خدا مطرح می‌شود این است که من در ذهن، مفهوم خدا یعنی جوهر نامتناهی(3)، ازلی و ابدی، لا یتغیر، قائم بالذات(4)، عالم و قادر مطلق(5) و خالق را دارم آیا واقعیتی که در مفهوم خدا وجود دارد آن چنان عظیم و متعالی است که صدورش از من مستحیل است و یا این که ذات من هم می‌تواند منشأ آن مفهوم باشد؟ به عبارت دیگر آیا من می‌توانم مفهوم موجودی با چنین اوصاف عالی و بزرگ را در خود ایجاد نمایم و یا این که آن مفهوم توسط خداوندی که دارای چنین صفات بزرگ و کاملی است در من نهاده شده است؟ پاسخ سوءال فوق این است که اوصاف مزبور آن قدر بزرگ، عظیم و اعلی هستند که صدور مفاهیمشان از ذات من محال و ممتنع است و همین طور مفهومی که از ذات خدا حکایت می‌کند دارای آن چنان واقعیت ذهنی است که صدورش از ذات من مستحیل است پس مفهوم خدا معلول علتی خارج از ذهن من است. مقدر بر تقریر دوم برهان علامت تجاری بار دیگربه بررسی منشأ، مصدر و علت مفهوم خدا و کمال مطلق برمی‌گردد و این سوءال را مطرح می‌کند که من مفهوم خدا را از کجا و از چه طریقی تحصیل کرده‌ام؟ آیا خودم سازنده آن هستم و یا این که از خارج وارد ذهن من شده است و در صورت اخیر آیا آن را از طریق حواس پنجگانه کسب کرده‌ام و یا این که علتی که مرا آفریده است مفهوم خودش را به عنوان علامت و نشان(45) خود در ذات من تعبیه کرده است؟ دکارت پس از طرح سوءال مزبور اظهار می‌دارد که من مفهوم خدا را از طریق حواس خود کسب نکرده‌ام زیرا مفاهیم اشیای خارجی بر خلاف انتظار من بر ذهن من عرضه می‌شوند اما مفهوم خدا موافق انتظار من بر ذهن من ارائه شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.