Skip to main content
فهرست مقالات

پیامدهای تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت

ناقد:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"اکنون اگر بخواهیم از او یک دانش‌آموز درس خوان بسازیم یک روش این‌ است که در مقابل انجام ندادن‌ تکالیف او را تنبیه کنیم و روش دیگر این است که بواسطه صفت خوبی که‌ دارد او را تشویق کرده و مثلا سرصف‌ معرفی کنیم که ایشان خوش اخلاق و یا خوش خط است این فرد در بین‌ بچه‌ها بواسطه خوبیهایش محترم‌ می‌شود آنوقت فکر می‌کند من بزرگ‌ هستم،محترم هستم بعد از این ما می‌توانیم بگوئیم که یک انسان خوب‌ باید سعی کند درسش هم خوب باشد آنوقت این دانش آموزان برای اینکه‌ موقعیتش محفوظ بماند حرف شنوی‌ می‌کند. حتی در مواقعی که‌ می‌خواهید تنبیه کنید نباید شخصیت‌ کسی را کوچک و پست کنید چونکه‌ نتیجه بد می‌دهد البته نمی‌گویم هر کسی خلاف کرد تشویقش کنید خیر بلکه شخصیت انسانی او را تشویق‌ کنید بعنوان مثال اگر بچه‌ای معتاد بود یک راه این است که او را تنبیه کنید، باحترامی کنید بیرونش کنید،به‌ این آسانی دست برنمی‌دارد اما اگر شخصتی انسانی او را بیدار کنید آنوقت می‌فهمد که یک انسان نباید براه اعتیاد برود من خود این مسئله را تجربه کرده‌ام مادری نزد من آمد و گفت پسری دارم معتاد27 الی 3 سال‌ است هر چه می‌کنم اصلاح نمی‌شود شرح حال او را گفت که چه کرده‌ است به او گفتم من نیز یک پیشنهاد دارم به آن عمل کن و نتیجه‌اش را بمن‌ گزارش بده7از حالا که رفتی نه تحقیر کن و نه بی‌احترامی،بلکه احترام‌ کن،هر چه می‌توانی او را گرامی‌ بدار،گفت لوس می‌شود،بدتر می‌شود،گفتم عیب ندارد رفت و بعد از دو ماه آمد و گفت خوب شده‌ اعتیادش را ترک کرده،گفتم او را به‌ منزل ما بیاور پس از چند روزی او را آورد پرسیدم چه شد که اینگونه شدی‌ گفت مادرم مرا خیلی تحقیر می‌کرد ؟؟،آثار تفکرش و آثار ؟؟ باقی بماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.