Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاههای تربیتی ائمه اطهار (ع)

نویسنده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : نفس ،تربیت ،معرفت نفس ،قلب ،عقل ،انسان ،آدم ،فهم ،مکتب ،روح ،سلامت ،خدا ،برکت ،تربیتی ائمه اطهار ،حق ،خوب ،خودشناسی عیبهای روحی انسان ،تربیت نفس ،خیر ،سلامت نفس ،عیب نفس ،دیدگاههای تربیتی ،عارفه‌های نفس ،معالجهء عیوب نفس ،فرد ،علم ،کرامت نفس ،معرفت عارفه‌های نفس ،نفس ناطقه ،روح آدمی با وساطت عقل

خلاصه ماشینی:

"و حق آنست‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)*خودشناسی عیبهای‌ روحی انسان را به او می‌شناساند و در کلمات‌ معصومین علیهم السلام داریم‌ که:«عاقل کسی است که‌ عیب نفس خودش را بداند» که طبیعت و غریزهء انسان با این نفس‌ مساعد باشد. و «عرفان ما»همین است و ما فقط «عرفان نفس»داریم و به«عرفان‌ نفس»مکلفین و از طریق عرفان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) به نفس است که می‌فهمیم‌ که یکی از عارفه‌های نفس‌ «خداجوئی»است و این عارفه ما را به‌ سوی خدا می‌کشاند نه آنگونه که برخی‌ از عرفا می‌گویند که خدا هست و تو هستی،و تو بعد از این خداشناسی را شروع می‌کند بلکه خداشناسی از درون و با راهنمائی نفس،نفست را اطمینان می‌بخشد و به نفست امید و حرکت و علم می‌دهد و وقتی مسیر حرکت تو اینگونه باشد. و وقتی که انسان با نفس حیوانی‌ عاطفه خود را تحقق می‌بخشد به‌ *آرای شما هم اگر نفستان‌ را اصلاح کنید و در روز علاقه‌ به معصومین داشته باشید شب با مخالفین آنها ملاقات نمی‌کنید و اگر این علاقه در نفس پا گرفت حتی در خواب هم‌ خلاف آنرا نمی‌بینید. اینکه سکوت منشأ برکت است‌ یعنی اینکه انسان در سکوت به مرحلهء فکر می‌رسد،از مرحله فکر به این‌ می‌رسد که کاردرستی انجام بدهد، حرف خوبی بزند،حرف اساسی بزند و کار خوب در دنیا موج ایجاد می‌کند، موج خوب،و این منشأ خیر و برکت‌ می‌شود و همیشه بخواهید همتتان بلند باشد که بتوانید وجود با برکتی باشید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.