Skip to main content
فهرست مقالات

نظریات علمای بزرگ مسلمان در باب تربیت کودک (ابن سینا - غزالی - خواجه نصیر طوسی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 38 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : کودک، تربیت، تربیت کودک، غزالی، اخلاق، ابن‌سینا، تعلیم و تربیت، خواجه‌نصیر طوسی، اسلامی، نظریات علمای بزرگ مسلمان

خلاصه ماشینی:

"در روزگاران ابن مسکویه، می‌توان از ابو علی سینا(370-438) نام برد که در ضمن تبحر در همهء دانش‌های عصر خویش به تعلیم و تربیت توجه کرده و در برخی از کتب‌ فارسی و عربی خویش بویژه- السیاسة و قانون-در خصوص تغذیه و بهداشت کودک-آراء مربوطه به‌ تأدیب کودکان و تربیت خردسالان را آورده است. ق)11را نیز می‌توان از جملهء کسانی دانست که دربارهء شیوهء آموزش کودکان سخن گفته است‌ کتاب وی به نام«تعلیم المتعلم، طریق التعلم»سالها در کشورهای ترک‌ زبان ماوراء النهر و سایر بلاد اسلامی‌ مورد استفادهء مربیان و معلمان در امر آموزش اطفال بوده است. اجمالا،آنچه تا کنون از تألیفات‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)*بررسی نظریات بوعلی سینا، امام محمد غزالی و خواجه نصیر الدین طوسی می‌رساند که حتی‌ در گذشته مربیان بزرگ ما متوجه اصول تعلیم و تربیت بوده‌ و پیوسته کوشش داشته‌اند که‌ تعلیمات را بر اصول معینی‌ استوار سازند. لذا بر آن شدیم که عهده‌دار بیان‌ این نظرات شده و به شرح تفصیل آن‌ بپردازیم،ولی از آنجا که چنین ک اری‌ در حد بررسی آراء تمام مربیانی که‌ ذکر کردیم،کاری نباشد که با تلاش‌ فردی به انجامی نیکو منتهی شود و سعی و تحقیق جمعی را می‌طلبد،لذا از آن میان به گزین و انتخاب روی‌ آورده و به بررسی و تحلیل تفکرات‌ تربیتی سه تن از آنان-دربارهء تربیت‌ کودک-می‌پردازیم،و این سه تن‌ چه کسانی می‌توانند باشند جز شیخ‌ الرئیس ابو علی سینا،ابو حامد محمد غزالی و خواجه نصیر طوسی، اندیشمندانی که هر یک از استوانه‌های‌ تفکر اسلامی محسوی گشته و عمق و گسترش اندیشه‌شان از زمان خویش‌ فراتر بوده و در عصر خود منشأ تحول‌ فکری عمیقی گشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.