Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاههای تربیتی ائمه اطهار (ع)

نویسنده:

(6 صفحه - از 8 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : عقل ،تعقل ،تربیتی ،هوش ،معرفت ،نفس ،خیر ،حق ،قلب ،انسان ،بینش ،فهم ،خدا ،عاقل ،وجدان ،تفکر ،تربیتی ائمه اطهار ،کمال ،قوت ،حاصل تعقل ،علم ،امام ،عمل ،جایگاه عقل در بینش تربیتی ،باورها ،حکمش ،زندگی ،دیدگاههای تربیتی ،معرفت عقل ،بینش تربیتی اسلام

خلاصه ماشینی:

"اما این عقل بدوی،باید *«حاصل تعقل»برای انسان‌ سکینهء خاطر است و رضای قلب‌ و تهذیب نفس و قوت بصیرت و کمال معنوی،که همان را ما «سعادت»می‌دانیم. همانا روی امر و نهی من با تو است و کیفر و پاداشم بحساب تو است‌ و لذا در می‌یابیم که«عقل»توان فهم‌ «کلام حق»را دارد و عقل می‌تواند حقانیت حق را درک کند و می‌تواند آدمی را به عمل وا بدارد. و در این روایات دیگر آمده است که‌ «اول ما خلق الله العقل» و همین مطلب،اهمیت تعقل را در زندگی تاکید می‌کند. و لذا قرآن می‌فرماید: «غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» که‌ درخواست و طلب از خدای متعال‌ بمنظور قرار گرفتن در مسیر حق و نبودن‌ در مسیر باطل یک امر عقلی است‌ و عقل واقعأ طالب صراط مستقیم است‌ و گفتن آیه «اهدنا الصراط المستقیم» و *وقتی که ما این امر را درک‌ کنیم و بفهمیم که نفس ما ضمن معرفت داشتن به خیر، طالب خیر،و بلکه راهی راه‌ خیر است. و وقتی که ما این امر را درک‌ کنیم و بفهمیم که نفس ما ضمن‌ معرفت داشتن به خیر،طالب خیر،و بلکه راهی راه خیر است. شما بسیاری از آدمها را می‌بینید که وقتی نظر آنها را راجع به امری‌ سؤال می‌کنید می‌گویند که من نمی‌دانم‌ که این امر خیر هست یا نه؟او نمونه‌هائی از خیر و حق را می‌شناسد، اما متزلزل است؛تعقل همین کار داوری را با قاطعیت انجام می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.