Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی دوباره به تربیت اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : نفس ،قلب ،عقل ،قرآن ،انسان ،روح ،حجر ،نهیه ،فطرت ،کلمه ،خدا ،واژه‌های ،اراده ،استعمال ،سفیه ،حیات ،خداوند ،آیات قرآن ،ایمان ،فؤاد ،قرآن براساس معنای لغوی عقل ،ذکر ،قلب نسبت‌داده‌شده ،عقل ازآن‌رو نهیه ،در قرآن ،روح نفخه‌ای و روح ،توصیف انسان در قرآن ،به‌معنی ،اساس معنای لغوی عقل ،فؤاد نسبت‌داده‌شده

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاهی دوباره به‌ تربیت اسلامی خسرو باقری قسمت سوم‌ مدخل‌بحث دربارهء مباحث؟؟؟ توصیف انسان در قرآن واژه‌های کلیدی که در قرآن‌ توصیف انسان بکار رفته(و می‌ واژه‌های دیگر را به نحوی بد بازگرداند)چنین است: *روح،(روح نفخه‌ای و روح؟؟؟ *نفس (اماره،لوامه و مطمئنه) *فطرت(صبغة الله،عهد و؟؟؟ حنیفت) *تعقل(حجر،نهیه،لب) *قلب(صدر،فوأد) *اراده(و اختیار) *تعلق به امت *محدودیت‌ها(ضعف،عجل، و... *نفس:کلمه نفس به خودی‌ خود،معنای روشنی ندارد و معنی آن، *قرآن براساس معنای لغوی‌ عقل،آن را به معنی«بازدارنده‌ از ضلالت»استعمال نموده‌ است و این امر بوضوح در کلمات مترادفی که قرآن برای‌ عقل بکار گرفته(حجر،نهیه) دیده می‌شود. در پاره‌ای از آیات که کلمه نفس در مورد انسان بکار رفته این معنی مراد شده‌ است مانند: «هو الذی خلقکم من نفس‌ واحده» خداوند شما را از یک شخص‌ انسانی واحد خلق کرد. و لیکن خداوند شما را به‌ سبب آنچه قلب‌های شما کسب نموده‌ موأخذه می‌کند» در حالیکه عموما حالاتی چون‌ حب و بغض و ترس و شجاعت‌ (پردلی)را به قلب(دل)نسبت‌ می‌دهد اما کسب و اکتساب،بدین‌ نحو استعمال نشده است،ولی در آیه‌ فوق،کسب آثار گناه،به قلب،نسبت‌ داده شده است(مانند این آیه فانه آثم‌ قلبه 16:پس براستی قلب او گناهکار است). به سبب چنین معنایی از قلب،هم‌ واژه‌های ادراکی(مانند لهم قلوب‌ لایفقهون بها:آنها را دلهایی است اما آن را برای دریافتن بکار نمی‌گیرند)و هم واژه‌های عاطفی(لو کنت فظا غلیظ القلوب لانفضوا من حولک:ای‌ پیامبر اگر تو درشت خوی و خشن بودی‌ مردم از اطراف تو پراکنده می‌شدند)و هم واژه‌های فعلی(فانه آثم قلبه)به‌ قلب نسبت داده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.