خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نظریات علمای بزرگ مسلمان در باب تربیت کودک ابن سینا،غزالی خواجه نصیر طوسی قسمت سوم محمد عطاران کودکی:مرحلهء تکون عادات مفهوم تربیت از نظر غزالی در تعریف تربیت،غزالی آورده است که مربی باید«اخلاق بد از وی(آدمی)بستاند و بدراندازد و اخلاق نیکو بجای آن نهد و معنی تربیت این است،همچون برزگر که غله را تربیت کند.
در توضیح روش مذکور غزالی میگوید:«پس هر که کاری نیکو عادت کند،خلق نیکو اند روی پدید آید و سر اینکه شریعت بکار نیکو فرموده است، این است که مقصود از این،گردیدن دل است از صورت زشت به صورت نیکو و هرچه آدمی به تکلیف عادت کند،طبع وی میشود که کودک از ابتدا از دبیرستان2 برمد و از تعلیم گریزان بود و چون وی را بالزام به تعلیم فرا دارند،طبع وی شود و چون بزرگ شود،لذت وی اندر علم بود و از آن صبر نتواند کرد بلکه کسی که کبوتر بازید یا شطرنج بازیدن یا قمار عادت کند چنانکه طبع او گردد،همه راحتهای دنیا و هرچه دارد اندر سر آن دهد و دست از آن برندارد، بلکه چیزها که برخلاف طبع است به سبب عادت،طبیعت گردد.
3» خواجه نصیر نیز به هنگام صحبت دربارهء ماهیت تربیت آن را ایجاد ملکات از طریق عادت میداند و در توضیح آن میگوید: «و در حکمت نظری روشن شده است که از کیفیات نفسانی آنچه سریع الزوال بود آن را حال خوانند و آنچه بطئی الزوال بود،آن را ملکه گویند،پس ملکه کیفیتی بود از کیفیات نفسانی و این ماهیت خلق است و اما لمیت او،یعنی سبب وجود او نفس را دو چیز باشد،یکی طبیعت و دوم عادات."