Skip to main content
فهرست مقالات

فطرت ام المعارف اسلامی

(4 صفحه - از 50 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : فطرت ،انسان ،اسلامی ،فطرت ام المعارف اسلامی ،تکامل ،شناخت ،تربیت ،روانشناسی ،معنی ،انسان‌شناس ،زیست‌شناسی حیوانات انسان مورد بررسی ،جامعه ،زیست‌شناسی ،بحث فطرت ،مکاتب ،بینش ،پرورش ،استعدادهای ،اساس فطرت معنی پیدا ،طرح ،علم ،پیشرفت ،جامعه‌شناسی ،تاریخ ،حرکت ،تکامل اجتماعی معنی ،انسان‌شناسی اسلامی مبنای مکتبی ،معیارهای ،پرورش دادن استعدادهای واقعی انسان ،مسائل

خلاصه ماشینی:

"2 لازم به توضیح است که بحث‌ فطرت صرفا جنبه نظری و به قول‌ امروزیها ذهنی ندارد به این اعتبار که‌ فقط در دایرهء ذهن محصور باشد و در عمل به کار نیاید،بلکه مطلبی است‌ که بدون شناخت آن،بینش اسلام‌ دربارهء انسان،مجهول خواهد ماند و فطرت‌ ام المعارف‌ اسلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اصطلاح اومانیسم و انسان گرائی‌ ؟؟؟بدون شناخت آن،امکان‌پذیر است. به طور قطع اگر برای انسان قائل به‌ فطرت باشیم،انسان به نوع خاصی‌ معنی می‌شود و تعلیم و تربیت، جامعه شناسی و تحلیل تاریخ به گونه‌ ویژه‌ای معنی پیدا می‌کند و چنانچه‌ برای انسان قائل به فطرتی نباشیم، انسانشناسی،شناخت جامعه و تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت به شکل دیگری‌ در خواهد آمد. باید به یک سلسله استعدادهای‌ اصیل در انسان به نام فطرت قائل بود و کشف خود واقعی را در پرتو به فعلیت‌ رساندن این استعدادها از مرحله‌ ضعیف به قوی دانست و به همین دلیل‌ از خود بیگانگی به معنی بی‌توجهی و مهمل گذاردن استعدادها و خود اصیل‌ را واگذاشتن و بجای آن در نظر گرفتن‌ خود خیالی است. این دسته معتقدند که‌ «چون وسائل و ابزارهای زندگی روز بروز عوض شده و کاملتر جای ناقص‌تر را می‌گیرد و چون علم و صنعت در حال‌ پیشرفت است،پس تمام تغییراتی که‌ در زندگی انسانها پیدا می‌شود نوعی‌ پیشرفت و رقاء است و باید استقبال‌ کرد،بلکه جبر زمان است خواه و ناخواه جای خود را باز می‌کند»10بنابر این حرکت جامعه مقیاس برای حرکت‌ فرد خواهد شد و فرد باید خود را با حرکت جامعه منطبق کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.