Skip to main content
فهرست مقالات

نظریات علمای بزرگ مسلمان در باب تربیت کودک (خواجه نصیر طوسی، ابن سینا، غزالی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : کودک، تربیت، عادت، کانت، تکلیف، سن، عقل، قضاوت، باب تربیت کودک، رشد

خلاصه ماشینی:

"»3 عادت و نسبیت ارزش‌ها در مخالفت با عادت،پاره‌ای نیز متمسک به نسبیت ارزشها شده و اظهار داشته‌اند که در عصری که ارزشهای‌ اجتماعی و اخلاقی به سرعت در حال‌ دگرگونی و تحول است و ارزشهای رائج در عصر ما با ارزشهای حاکم بر جامعهء نسل‌ آینده و اطفال فعلی متفاوت خواهد بود،خو دادن کودکان با ارزش‌های پدرانشان،آنان‌ را در تطابق با معیارهای زمان خویش دچار ناسازگاری خواهد نمود و مایهء شکستشان را در همسازی با روزگارشان فراهم می‌کند ازاین‌رو،قائلین به این نظر در تربیت‌ کودک پیشنهاد می‌کنند که کودک را بگونه‌ای باید تربیت نمود که دارای ذهن‌ انعطاف‌پذیر بوده و بتواند با تشخیص‌ موقعیت،مبتنی بر عقل و اندیشه،خود را با محیط خویش تطبیق داده و تحولات ارزشها و اخلاقیات در وی ایجاد تعارض نکند. تعقل و عادت:پارادوکس تربیت پاره‌ای متفکران با وجود آنکه بر این‌ باورند که تربیت آدمی باید بدانجا منتهی‌ شود که او از سر تعقل،هوشیارانه و خودانگیخته عمل کند و برای رسیدن به این‌ مقصد،تکیه بر تربیت عقلانی وی دارند و لکن امکان کاربرد این‌گونهء از تربیت را حد اقل در دوران کودکی ناممکن بعید می‌دانند،چرا که کودک-به زعم‌ اینان-در سطحی نیست که بتوان برای او استدلال نمود و فاقد توان لازم شناختی برای‌ فهم دلایل امور می‌باشد و اگرچه به‌ استدلالات گوش می‌سپارد ولی در عمل‌ انگیزهء او متأثر از استدلال آنها نمی‌باشد. 12 با وجود آنکه نظام عقلانی رفتار،فراتر از دریافت و فهم کودکان می‌باشد،ضروری‌ است که کودکان از حیاط عادت و سنت به‌ کاخ تعقل و استدلال وارد شوند و این‌ مقصدی است که آغاز تحقق آن می‌تواند اوان بلوغ و ظهور تفکر انتزاعی در کودک‌ باشد و اگر تعریف تربیت را عبارت از رشد قوهء قضاوت منطقی بدانیم،براساس آنچه‌ غزالی،خواجه و ابن سینا،همچون بسیاری‌ روانشناسان نظر دارند،تعریف مذکور دربارهء مرحلهء پس از کودکی صادق است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.