Skip to main content
فهرست مقالات

اهمیت و راه و رسم قصه گوئی

نویسنده:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : قصه ،قصه‌گویی ،مخاطبها ،نوجوانان ،کودکان و نوجوانان ،برنامه ،سنی ،محیط ،کلاس ،تمرین ،محیط برنامه قصه‌گویی با محیطهایی ،فضای قصه‌گویی متفاوت با فضاهایی ،افسانه‌ها ،عادی ،پیام ،برنامه قصه‌گویی حد ،متن ،محیطهای قصه‌گویی با کلاس ،روحی ،حرفهای‌شان سیر عادی کار ،ایجاد تغییر وضعیت در کلاس ،فضای عادی ،تعداد مخاطبها ،مخاطبهای برنامه ،تغییرات ،وضعیت ،امکان ،کار ،گروههای همسال ،مشکلات

خلاصه ماشینی:

"الف:تعداد مخاطبها هرقدر تعداد مخاطبها کمتر باشد، قصه‌گویی راحت‌تر و مؤثرتر است زیرا قصه‌گو باید این امکان را داشته باشد که به چشم و چهرهء مخاطبهایش دیده‌ بدوزد،تا با حالتهای آنان آشنا شده‌ و از آن برای بیان مؤثر قصه بهره گیرد. 3-د:ناسازگاران ممکن است در میان کودکان و نوجوانانی که قصهء قصه‌گویی را می‌شنوند باشند کسانی که گهگاه با طرح حرفی دیگر،فضای عادی‌ قصه‌گویی را بهم بزنند،با مزه‌پرانی‌ها،اظهارنظرها و سئوالها و مزاحمتهای خود نظر مخاطبها را جلب‌ کنند و مشکل عمده‌ای برای قصه‌گو ایجاد کنند. حتی اگر حرفهای او در مخاطبها مؤثر واقع شده باشد،قصه‌گو می‌تواند سیر عادی قصه‌گویی را برای‌ چند لحظه رها کند و با دو سه جمله‌ حرف و حدیث و لطیفه او را به قصه‌ پیوند دهد و کم‌کم وارد سیر اصلی‌ قصه شود. بجز تغییرات‌ خاصی که معمولا در متن کتاب ایجاد می‌شود تا«نوشته»را برای‌ «قصه‌گویی»آماده کند،گهگاه‌ حادثه‌ها و اظهارنظرها و مزه‌پرانیهای‌ پیش‌بینی‌نشده‌ای در کار قصه‌گویی‌ پیش می‌آید که قصه‌گو باید برای‌ چنین رویدادهایی آمادگی داشته باشد و با چند معلق فنی و هنری دوباره به‌ جادهء اصلی برنامهء قصه‌گویی برگردد. اگر آموزگار هستید و قصد دارید که سر کلاس برای بچه‌ها قصه‌ بگویید و جای دیگری جز محیط کلاس را نمی‌توانید برای این کار ترتیب دهید،می‌توانید با ایجاد تغییرات فرعی،وضعیت تازه‌ای را به‌ وجود آورید:مثلا با تغییر جای میز و نیمکت‌های کلاس و یا افزودن و کاستن وسایلی،می‌توان«وضعیت‌ تازه»را ساخت. با این حساب‌ فاصله«متفاوت بودن»محیط با «غیر عادی»بودن محیط قصه‌گویی‌ مشخص می‌شود اگر محیط آنقدر غیر عادی باشد که مخاطبهای قصه‌گو، پرداختن و فکر کردن به فضا را به‌ شنیدن حرفهای قصه‌گو ترجیح دهند، کار درستی انجام نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.