Skip to main content
فهرست مقالات

مینیاتور (اداره کل فرهنگی و هنری)

(2 صفحه - از 24 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : مینیاتور ،هنر ،نقاشی ،مکتب نقاشی دورهء صفویه ،مکتب ،تبریز ،اصفهان ،اداره‌کل فرهنگی و هنری ،ایران ،هنر ایرانی تذهیب ،سبک ،زمان تیموریان مصور ،مینیاتور اداره‌کل فرهنگی و هنری ،سبک و مکتب نقاشی ،مکتب تبریز ،مکتب اصفهان ،مکتب نقاشی قاجار ،هنر در زمان تیموریان ،کتاب مصور و معروفی ،استادکاران مکتب هرات ،هنر چین در ایران رواج ،سبک نقاشی ایران ،اسلیمی ،دنبالهء مکتب هرات ،ایران رواج پیدا ،زمان فتحعلی شاه قاجار رونق ،نوعی نقاشی بومی ،استاد کمال‌الدین بهزاد ،معروفترین ،دوره از لحاظ ظرافت‌کاری

خلاصه ماشینی:

"اما مینیاتورسازان ایرانی،هرگز پیوندهای خود را با شعر،فرهنگ و شیوه‌های تفکر بومی نگسسته و افسانه‌ها، اساطیر و قهرمانان ملی همواره نمودی‌ آشکار در آثار آنان داشته است هنر در زمان تیموریان از اعتبار بیشتری‌ برخوردار شد و یکی از شاهزادگان تیموری‌ به نام«بایسنقر میرزا»که خطاطی هنرمند بود در شهر هرات اقدام به تأسیس‌ آموزشکدهء نقاشی کرد. آثار این‌ دوره از لحاظ رنگ نیز بسیار غنی می‌باشد، از کتبی که در زمان تیموریان مصور شد می‌توان به«هفت پیکر،خمسهء نظامی، شاهنامهء فردوسی،بوستان سعدی»اشاره‌ کرد،صفویان تبریز را به عنوان پایتخت‌ خود انتخاب کردند و استاد کمال الدین بهزاد نیز بدانجا دعوت شد و همراه استادکاران‌ بزرگ این دوره نظیر آقا میرک،سلطان‌ محمد،حسین پاکوب و عده‌ای دیگر کوشیدند تا این هنر را تعالی و تکامل‌ بخشند. اول-«مکتب تبریز»که مینیاتورهای این‌ دوره از لحاظ ظرافت‌کاری و حرکت قلم و طرح و رنگ،دنبالهء مکتب هرات است و فقط مختصری با آن تفاوت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.