Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه تحول روانی - اجتماعی و تحول شناختی در دختران 12 - 6 سال

نویسنده:

(6 صفحه - از 24 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : کودک، اجتماعی، تحول، سن، تحول روانی، بررسی رابطه تحول روانی، پیاژه، تحول شناختی، رفتار، آزمون

خلاصه ماشینی:

"بررسی‌ رابطه تحول‌ روانی-اجتماعی‌ و تحول شناختی‌ در دختران‌ 12-6 سال زهرا تیزرو (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیش‌گفتار:در این پژوهش محقق در پی‌ آن است تا رابطهء«تحول روانی- اجتماعی‌1»را با«تحول شناختی‌2»مورد بررسی قرار دهد و مشخص نماید که آیا بین تحول اجتماعی با ظرفیت عملیاتی‌ (نگهداری‌های ذهنی)به عنوان یکی از نمودهای تحول شناختی کودک همبستگی‌ وجود دارد؟و آیا نتایج حاصله در کشورمان با نتایجی که در فرهنگ‌های دیگر بدست آمده است یکسان است یا خیر؟ مقدمه:انسان موجودی اجتماعی است و رفتارش از دیگران اثر می‌پذیرد و خود نیز بر دیگران تأثیر می‌گذارد و این تأثیر و تأثر متقابل از آن جهت است که انسان از لحظهء تولد تا مرگ به دیگران نیازمند بوده و بدون آنان قادر به برآوردن نیازهای مادی و معنوی خود نیست،بنابراین صفت‌ مشخصه انسانها،اجتماعی بودن آنها است. بسیاری از تحولات روانی-اجتماعی‌ کودک که در پرسشنامه زازو آورده شده‌ آشکارا با تحول شناختی کودک در ارتباطند همچنان‌که در تحقیق ویلیامز و دیگران(1969)آمده است پیاژه پیش‌بینی‌ کرده است که در گروه سرآمدان اکتساب (به تصویر صفحه مراجعه شود) مفاهیم سریع‌تر صورت می‌پذیرد این‌ پیش‌بینی به دنبال تحقیق در رابطه با تأثیر خود میان‌بینی بر مفهوم و تحول اجتماعی‌ شدن در کودکان صورت گرفت که نهایتا این فرضیه تأیید شد که بین آزمون‌ شناختی سنجش نگهداری ذهنی و قابلیت‌ ایفای نقش،همبستگی وجود دارد و دیگر اینکه سطح مفهومی و سطح میزان اجتماعی‌ دن دانش‌آموزان سرآمد به طور معناداری بالاتر از دانش‌آموزان متوسط بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.