Skip to main content
فهرست مقالات

روانشناسی نوجوانی (5)

نویسنده:

(6 صفحه - از 13 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : نوجوان، هوشی، دختران، اجتماعی، توانایی، کودکان، آزمونهای توانایی فضایی توانایی شخص، بهره هوشی، آزمونهای هوشی، تفاوتهای جنسی در توانایی‌های ریاضی

خلاصه ماشینی:

"سؤالات مهمتر عبارتند از اینکه آیا در تواناییهای هوشی خاص‌ (استعدادها)تفاوتهای جنسی وجود دارد و آیا می‌توانیم تعیین کنیم که در هرگونه تفاوتی که‌ مشاهده می‌کنیم وراثت مؤثرتر است یا محیط؟با آنکه عوامل زیستی(برای مثال،تغییرات‌ هورمونی در هنگام بلوغ)را نمی‌توان از نظر دور داشت،امروزه تبیین‌های شایع‌تر برای تفاوتهای‌ جنسی بر اهمیت تجربیات محیطی تأکید دارند. در این مورد مطالعه ماکویی و جاکلین‌3(1971)یک استثنا را نشان می‌دهد و آن اینکه مطالعه برخی‌ «محروم»[فقیر]در مقطع پیش دبستانی تا دوم‌ ابتدایی نشان می‌دهد دختران به وضوح در انواع‌ مهارتهای کلامی چون خواندن،لغت،درک‌ واژه‌های ربطی عملکرد بهتر دارند(ص 84) مطالعات در مورد کودکان 10 یا 11 ساله که‌ تفاوتهای جنسی در آنها دیده شده است نشان‌ می‌دهد که دختران از پسران هم از تکالیف کلامی‌ ساده(تلفظ)و هم تکالیف پیچیده(درک روابط منطقی پیچیده)بهتر عمل می‌کنند. عملیات خودمحورانه در نوجوانی به این صورت توصیف شده است: الف)نوجوان،اکنون قادر به استدلال انتزاعی‌ است،می‌تواند در مورد افکار خود اندیشه کند؛ ب)شخص اغلب از این توانایی برای تفکر در مورد افکار دیگران استفاده می‌کند؛ج)علاوه‌بر این،نوجوان شروع به تفکر در مورد آنچه دیگران‌ در مورد وی فکر می‌کنند می‌کند؛و بالاخره،د) نوجوان به کل متقاعد می‌گردد آنچه که او فکر می‌کند دیگران فکر می‌کنند،در واقع،دقیقا همان‌ چیزی است که دیگران فکر می‌کنند. از آنجا که بسیاری از تفاوتها در کارکرد هوشی تا اوایل نوجوانی دیده نمی‌شود و از آنجا که تفاوتهای مشابهی در دیگر فرهنگها یافته نشده است،این تصور وجود دارد که تفاوت‌ در انتظارات نقش جنسی ممکن است به میزان‌ زیادی علت این تفاوتها باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.