Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر جایگاه عدالت در اندیشه های سیاسی اسلام

نویسنده: ؛

تابستان 1378 - شماره10 (26 صفحه - از 7 تا 32)

کلیدواژه ها : عدالت ،اندیشه‌های سیاسی اسلام ،خودکامگی ،آرمانگرایی ،واقع‌گرایی

کلید واژه های ماشینی : اندیشه‌های سیاسی اسلام ،خودکامگی ،عدالت در اندیشه ،اندیشه سیاسی ،عدالت در اندیشه‎های سیاسی ،اهل سنت ،نظریات عدالت در اندیشه ،اندیشه‎های سیاسی اسلام ،نظامهای سیاسی ،خودکامگی وتغلب نظامهای اسلامی ،عدالت در اندیشه‎های ،آرمانگرایی به واقع‌گرایی ،اندیشه‎های سیاسی ،سیاسی اسلام ،خودکامگی در نظامهای سیاسی ،نظریات عدالت ،اصل عدالت ،اندیشه‎های ،می‎توان ،ناامنی در نظام سیاسی ،فلسفه سیاسی ،تعریفهای عدالت ،نظامهای سیاسی اسلامی ،میزان خودکامگی ،مفهوم عدالت ،می‎شود ،فقه سیاسی ،اندیشه‎های اسلامی ،می‎کند ،فقه حکومتی اهل سنت

این مقاله با ارائه عمده‌‌ترین تعاریف و نظریات مرتبط با مفهوم بنیانی عدالت در اندیشه ‌های سیاسی اسلام، سعی دارد تا جایگاه و نوع تعامل مفهوم مزبور را با موضوع خودکامگی و استیلای قدرتهای حاکم در تاریخ نظامهای سیاسی- اسلامی، تبیین کند. در واقع، عدالت در منابع اصلی و فرعی اسلامی و آرای اندیشمندان این دیانت، تعاریف متعددی شده ولی در عمده‌ترین تعریف، به معنای: «قراردادن هر چیز در جای خویش و حق را به حقدار رساندن و ایفای اهلیت و رعایت استحقاقها» است. همچنین، با تأخیر منفی که خودکامگی در ممانعت از شکوفایی نظریات عدالت در اندیشه و عمل داشته و سیر قهقرایی آن را از آرمانگرایی به واقعگرایی سبب شده است، این نظریه را می‌توان استنباط کرد که در افزایش خودکامگی و ناامنی در نظام سیاسی، منجر به رکود و محجوریت کار برد نظریات عدالت و تحویل عملی آنها از آرمانگرایی به واقعگرایی شده و کارکرد آنها را به صورت معیار و ابزار کنترل خودکامگی اجازه نداده است». در واقع، هر چه میزان خودکامگی وتغلب نظامهای اسلامی بیشتر شده، نظریات عدالت نیز – بویژه در حوزه عمل و در دنیای اهل سنت – دچار رکودها و ناکامی و افو ل افزونتری از آرمانگری به واقعگرایی منحط شده و نتوانتسه است به عنوان مکانیزم‌های کنترل خودکامگان، نقش معیار‌گونه خود را ایفا کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.