Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های رشد زبان در کودک

نویسنده:

(5 صفحه - از 22 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : کودک، زبان، نظریه‌های رشد زبان در کودک، نظریهء یادگیری زبان فراگیری واژه‌ها، فراگیری زبان، رفتار، چامسکی، مغز، زبان کودک، تقلید

خلاصه ماشینی:

"نظریهء زبانی/فطری‌گرایی فطری‌نگری آموزه‌ای است بر این اساس که‌ عوامل ذاتی(یعنی فطری)بسیاری و شاید غالب‌ انگاره‌های رفتاری مهم را تعیین می‌کنند. چامسکی مولفهء ذاتی زبانی را به مثابهء نوعی ابزار فراگیری زبان (LAD) می‌داند و فرض را بر این می‌گذارد که ابزار فراگیری زبان بخش فیزیولوژیکی مغز است که‌ پردازشگر17خاص زبان محسوب می‌شود. به‌هرحال پذیرش‌ مکانیسم فطری زبان آموزی بدان معناست که‌ کودک به طور"فطری‌"اطلاعاتی را در اختیار داد و برحسب این اطلاعات به فرایند یادگیری زبان‌ مادری خود نظام می‌بخشد. وی وجود خلاقیت زبانی را باور دارد یعنی‌ توانایی بیان جملاتی که هرگز پیش از این شنیده‌ نشده و درعین‌حال توان تشخیص جملات‌ درست از نادرست(به لحاظ دستوری)و اما غالب‌ زبانشناسانی که از رهیافت زبانی تبعیت می‌کنند بر این باورند که زبان خصیصهء ویژه انسانی است. به‌هرحال در این مورد ظاهرا از نیمکرهء راست خود برای زبان استفاده کرده و روند رشد زبانی آنها از بسیاری جهات متفاوت با کودکانی است که تحت شرایط طبیعی موفق به‌ فراگیری زبان می‌شوند. اسکینر(1957)بر این باور بود که‌ روانشاسان رفتارگرا نباید طبقه‌بندی‌های سنتی‌ واحدهای زبانی(مثلا واژه‌ها و جملات)را بپذیرند بلکه باید زبان را همچون دیگر رفتارها مورد بررسی قرار دهند. رفتارگرایان‌ نقش کودکان را در یادگیری زبان کاملا انفعالی‌ دانسته و به‌ندرت این واقعیت را می‌پذیرند که‌ کودک نیز بر محیط خود تاثیر می‌گذارد. از دیدگاه اسکینر مطابقت کلام‌ کودکان با قواعد صوری‌35زبانی بدان معنا نیست‌ که کلام آنها حقیقتا قاعده‌مند36است زیرا آنان‌ کودکانی که تنها در معرض‌ تلویزیون قرار می‌گیرند،پیشرفت‌ زبانی اندکی را از خود نشان‌ می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.