Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به یک پرسش قرآنی - کلامی

(5 صفحه - از 117 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : خدا، قرآن، اتخذ الله ولدا، سوره توحید، لم یلد، آیات ناظر به نفی ولد، لم یولد، خدا فرزندی برگزیده، قالوا اتخذ، سوره موءمنون آنگاه‌که فرزند، عزیر، نفی، عقیده یهود و نصاری، عقیده بت‌پرستان، زاییده، یهود و نصاری، یهود و نصاری فرزند، سوره صافات، موءمنون، یکن، ولدا سبحانه، فرزند خدا، اتخذ الرحمن ولدا، سوره مبارکه، بت‌پرستان فرشتگان، ولد سبحانه، ناظر، ولدا قل، عزیر فرزند، نفی زاییده

خلاصه ماشینی: "ولی مطلب دوم(زاییده نشدن) چندان مطرح نبوده است، هر چند نفی فرزند، به نوعی ملازم با نفی زاییده شدن او است، زیرا فرزند خدا، مانند خود خدا، از الوهیت برخوردار بوده و جزء خدا، و یا خدای دوم خواهد شد، و لذا در سوره موءمنون آنگاه که فرزند داری را از خدا سلب می‌کند نتیجه می‌گیرد که با او خدایی نیست، چنانکه می‌فرماید: «ما اتخذ الله من ولد وما کان معه من اله». از این جهت آیه 26 سوره انبیاء که در مقاله، در بند 10 به آن استناد شده ناظر به عقیده بت پرست‌ها است، چراکه فرزندی فرشتگان برای خدا را نفی می‌کند. گواه عقیده بت پرستان در مورد داشتن فرزند و همسر برای خدا، و نفی این معنا از طرف قرآن، آیات یاد شده در زیر است: آیه 39 سوره طور، آیه 149و 150 سوره صافات، آیه 19 و 23 سوره نجم، آیه 158و 159 سوره صافات(ازدواج خدا با جنیان)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.