Skip to main content
فهرست مقالات

خدای متکلم

(10 صفحه - از 133 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،قرآن ،متکلم ،کلام ،کلام خدا ،موسی ،وحی ،خدا متکلم ،سخن ،مسیح ،مخلوق ،صفت ذات ،کلمه ،قرآن کلام خدا ،سخن گفتن ،خدا با موسی سخن ،امام ،اراده ،معتزله ،حکما ،سخن گفتن خدا ،کلام خدا فعل خدا ،فعل ،حدیث ،کلم الله موسی ،توصیف کلام خدا به مخلوق ،کلام خدا از صفات فعل ،قرآن کلام خدا و وحی ،صفات فعل ،معنی این‌که خدا متکلم

خلاصه ماشینی:

"در این دو نظریه (نظریه معتزله و حکما) کلام خدا از صفات فعل شمرده شده، نه از صفت ذات وای کاش دیگر فرق اسلامی به همین دو تفسیر اکتفا می‌کردند و خود را دچار بحثهای کم فایده نمی‌کردند؟ ولی اشاعره از آن‌جا که تکلم را صفت ذات می‌دانند و از طرف دیگر کلام به معنای صوت و ندا نمی‌تواند صفت ذات باشد، ناچار شده‌اند برای کلام خدا معنی خاصی اختراع کنند و از این طریق برای او صفت ذاتی به نام کلام ثابت کنند، اکنون به بیان نظریه آنان می‌پردازیم: نظریه اشاعره یا کلام نفسی ابوالحسن اشعری که این نظریه را از عبد الله بن کلاب (متوفای 240ق) گرفته است، به نوعی آن را جزء مذهب اهل سنت قرار داده و معتقد شده برای کلام معنی دیگری هست که قائم به نفس است و آن از مقوله حروف واصوات نیست، و آن چیزی است که هرگوینده‌ای آن را در درون خود می‌یابد. ریشه‌های کلام اسلامی به قرآن و خطبه‌های امام علی علیه السلام باز می‌گردد و در همین جا دامن سخن را کوتاه کرده، به نقل کلامی از استاد کلام امامیه شیخ مفید (413336) بسنده می‌کنیم: او می‌گوید:«کلام خدا حادث است و روایت از آل محمد علیهم السلام بر این مسئله وارد شده است و امامیه و معتزله همگی و اکثریت مرجئه و گروهی از اهل حدیث، اکثریت زیدیه و خوارج همین عقیده را دارند، ما می‌گوییم: قرآن کلام خدا و وحی او محدث است، همان طوری که خدا قرآن را چنین توصیف کرده است و از گفتن کلمه مخلوق خودداری می‌کنیم و احادیث از صادقین علیمها السلام آن را تأیید می‌کند و اکثریت امامیه نیز آن را برگزیده و این عقیده معتزله بغداد و اکثریت معتزله مرجئه و اصحاب حدیث است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.