Skip to main content
فهرست مقالات

خدای متکلم

(10 صفحه - از 133 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : خدا، قرآن، متکلم، کلام، کلام خدا، موسی، وحی، خدا متکلم، سخن، مسیح

خلاصه ماشینی:

"در این دو نظریه (نظریه معتزله و حکما) کلام خدا از صفات فعل شمرده شده، نه از صفت ذات وای کاش دیگر فرق اسلامی به همین دو تفسیر اکتفا می‌کردند و خود را دچار بحثهای کم فایده نمی‌کردند؟ ولی اشاعره از آن‌جا که تکلم را صفت ذات می‌دانند و از طرف دیگر کلام به معنای صوت و ندا نمی‌تواند صفت ذات باشد، ناچار شده‌اند برای کلام خدا معنی خاصی اختراع کنند و از این طریق برای او صفت ذاتی به نام کلام ثابت کنند، اکنون به بیان نظریه آنان می‌پردازیم: نظریه اشاعره یا کلام نفسی ابوالحسن اشعری که این نظریه را از عبد الله بن کلاب (متوفای 240ق) گرفته است، به نوعی آن را جزء مذهب اهل سنت قرار داده و معتقد شده برای کلام معنی دیگری هست که قائم به نفس است و آن از مقوله حروف واصوات نیست، و آن چیزی است که هرگوینده‌ای آن را در درون خود می‌یابد. ریشه‌های کلام اسلامی به قرآن و خطبه‌های امام علی علیه السلام باز می‌گردد و در همین جا دامن سخن را کوتاه کرده، به نقل کلامی از استاد کلام امامیه شیخ مفید (413336) بسنده می‌کنیم: او می‌گوید:«کلام خدا حادث است و روایت از آل محمد علیهم السلام بر این مسئله وارد شده است و امامیه و معتزله همگی و اکثریت مرجئه و گروهی از اهل حدیث، اکثریت زیدیه و خوارج همین عقیده را دارند، ما می‌گوییم: قرآن کلام خدا و وحی او محدث است، همان طوری که خدا قرآن را چنین توصیف کرده است و از گفتن کلمه مخلوق خودداری می‌کنیم و احادیث از صادقین علیمها السلام آن را تأیید می‌کند و اکثریت امامیه نیز آن را برگزیده و این عقیده معتزله بغداد و اکثریت معتزله مرجئه و اصحاب حدیث است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.