خلاصه ماشینی:
"حمل و نقل (به تصویر صفحه مراجعه شود) خط آهن طلایی مشهد-سرخس مجله اکونومیست،دسامبر 1995 از آن زمان تاجران قرون وسطی استفاده از جاده ابریشم بین اروپا و آسیا را کنار گذاشتند،شهر مرزی سرخس یک مکان نسبتا خفته بوده است.
ایران که خود را بصورت جاده تجاری بین اروپا و آسیا میبیند،در نظر دارد چندین منطقه آزاد تجاری در طول مرزهای شمالی خود ایجاد کند قرار است سرخس یکی از آنها باشد.
ایرانیها حامیان سرسخت این سازمان هستند و مرکز آن را نیز به این دلیل در تهران قرار دادهاند که اولا تا حدی معتقدند اکو به آنها کمک میکند تا توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه را در کنترل خود درآورند،و ثانیا تا حدی نیز به این خاطر است که ایران همیشه در جستجوی راههایی بوده که وابستگیاش را به نفت کاهش دهد.
و با اتمام احداث خط آهن مشهد- سرخس،که قرار است در فروردین انجام شود،در واقع خلیج فارس از طریق خط آهن سراسری ایران به آسیای میانه متصل خواهد شد."