Skip to main content
فهرست مقالات

بازرگانی: منطقه گرایی و تجارت

(4 صفحه - از 41 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : تجارت، مناطق تجاری آزاد، تعرفه‌های، تجارت آزاد، موافقتنامه‌های، منطقهء تجاری آزاد، آمریکا، نفتا، سازمان تجارت جهانی، گات

خلاصه ماشینی: "اگر کشوری‌ تعرفه‌های تجاری خود را در مورد کشور دیگری کاهش دهد،ناچار است همین‌ امتیاز را برای تمام کشورهای عضو نیز رعایت کند. براساس گزارش سازمان تجارت جهانی، بین سالهای 1948 تاابتدای سال 1995 تعداد 109 توافق منطقه‌ای به گات گزارش شد،که در حدود یک سوم از این توافقها بین سالهای 1990 و 1994 به‌ امضاء رسید(نمودار یک) شمار موافقتنامه‌های یکپارچهء منطقه‌ای‌ که به اطلاع گات رسیده است (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:سازمان تجارت جهانی اول ژانویه سال گذشته کشورهای‌ استرالیا،فنلاند و سوئد به اتحادیه اروپا، یعنی بزرگترین بلوک تجاری جهان،راه‌ یافتند و در همان زمان اتحادیهء گمرکی‌ بین آرژانتین،برزیل،پاراگوئه نیز ایجاد شد. استدلال وی چنین‌ است که اگرچه تجارت برمبنای مزیت‌ نسبی استوار است،ولی تحت تأثیر واقعیتهای جغرافیایی نیز قرار دارد،از آنجا که معمولا همسایگان در چنین مناطق‌ تجاری آزاد در گسترهء وسیعی با یکدیگر به‌ دادوستد می‌پردازند،انحراف تجاری‌ بسیار اندک خواهد بود. البته اگرچه این احتمال وجود دارد ولی قضیه بسیار پیچیده‌تر است‌ پژوهشگران متوجهء سوگیریهای درون‌ منطقه‌ای در آسیای شرقی و آپک شدند، یعنی جایی که هنوز هیچ منطقهء تجاری‌ آزادی ایجاد نشده است. مذاکرات منطقهء تجاری آزاد آمریکا و کانادا،که تنها دو عضو داشت،3 سال به‌ درازا کشید،و در ژوئن سال 1990 که‌ مکزیک نیز تقاضای پیوستن به این‌ باشگاه را کرد،5/3 سال دیگر طول کشید تا موافقتنامهء نفتا از کنگره بیرون آمد. ولی هیچیک از این اقدامات ایمنی اجرا نخواهد شد مگر آنکه دولتهای عضو سازمان تجارت جهانی(یعنی همان‌ کشورهایی که مناطق تجاری آزادرا برپا می‌کنند)واقعا خودشان را برای آزاد سازی‌ تجاری چند جانبه متعهد کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.