خلاصه ماشینی:
"کارخانهدار آنرا یکصد و پنجاه هزار ریال به فروشنده یا صادرکننده میفروشد،و صادرکننده باید هزینههای خود را بر آن بیفزاید،خلاصه اینکه این لباس تا آماده صادرات شود، دست کم ده هزار ریال هزینه بر میدارد و اینجا عامل تشویق صادرات!!!یعنی پیمان ارزی هم به مبلغ 35 دلار(که با احتساب تفاوت قیمت دلار حدود 35000 ریال میشود)بر آن افزوده میگردد.
حال در مورد اینکه چرا هزینه اینقدر بالاست شاید دلائل زیر بتواند راهگشاه باشد1 فروش لباس از کارخانه به صادرکننده خود باعث دو برابر شدن منافع و در نتیجه افزایش ارزش تمام شده میشود،به عبارت دیگر در اینجا واسطهگری باعث 20 درصد افزایش در قیمت میگردد2 عدم کارآئی کارخانجات ریسندگی و بافندگی یکی دیگر از دلایل است.
این موضوع سبب ایجاد دورههای تجاری خاصی میگردد که نمیتوان از آنها بعنوان دورههای رکود یا رونق اقتصادی نام برد زیرا رکود و یا رونق دارای یک روند قابل پیشبینی بوده که با مکانیزمهای خاص در جهت منافع بازار در سطح داخلی و یا بین المللی تحدید و کنترل میگردد."