Skip to main content
فهرست مقالات

وحی نبوت(3) دو نظریه دیگر در تبیین وحی

نویسنده:

(10 صفحه - از 4 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : وحی، تجلی شخصیت باطنی پیامبر، تجلی، ناخود آگاه، نبوغ، پیامبران، باطن، شخصیت، نظریه، وحی نبوت، ضمیر باطن و ناخود آگاه، وحی تراوش ضمیر ناخود آگاه، ضمیر باطن، انسان، روان، ظاهر، تجلی شعور باطن پیامبران، ضمیر ناخود آگاه در افراد، قرآن، تجلی نبوغ عقلی، روان ناخود آگاه، روح، اجتماع، شرایط فعالیت ضمیر باطن، نبوت (، جهان ناخود آگاه، ناخود آگاه روان، جهان، تجلی شخصیت درونی، تبیین وحی

خلاصه ماشینی: "می‌گویند:وحی همان تراوش وجدان مخفی و تجلی شعور باطن پیامبران است و هرگز فرشته‌ای در کار نبوده و پیامی از خدا نیامده است، بلکه شخصیت باطنی آنان در صفحه ذهن «ناخود آگاه»، ظاهر شده و از آن نهانگاه به صفحه ذهن «خودآگاه» وارد می‌شود. شخصیت دوم انسان روی آزمایشهای فراوانی به صورت امر حسی در آمده و دیده شده که گروهی که در حالت عادی و بیداری از نظر تفکر جزو طبقه متوسط یا پایین‌تر به شمار می‌روند، در مواقع تنویم مغناطیسی به یک سلسله فعالیتهای علمی و فکری دست می‌زنند که انجام آن از عهده‌ی طبقه دانشمند اجتماع خارج است، آنان از مجموع آزمایشهایی که انجام دادند به وجود روح و ضمیری باطن که قدرت و تجلی علمی و فکری آن، به مراتب از ضمیر ظاهر قوی‌تر است، قایل شده و روح و کلیه افکار بلند را تجلی او دانسته‌اند. ولی پیامبران آسمانی در طول دوران نبوت خود، مردانی مجاهد و مبارز بودند که فکری جز اصلاح اجتماع و رهبری مردم و حل مشکلات زندگی و بالا بردن سطح معنویات آنان نداشتند در یک چنین شرایط، چگونه شخصیت دوم انسان می‌تواند فعالیت کند وحقایق مهمی را از ضمیر باطن و ناخود آگاه به روح خود آگاه القا نماید؟! آنان پذیرفته‌اند که وحی علت مادی دارد و مربوط به جهان غیب نیست، پس از آن دست و پا می‌کنند برای آن علل مادی پیدا کنند، و از میان آنها به نظرشان رسیده است که پیامبران را نوابغ اجتماعی معرفی کنند که در سایه نبوغ، دارای چنین افکار و اندیشه‌های بالایی بوده‌اند ولی تفسیر تحولی که پیامبران درجوامع بشری پدید آورده‌اند از طریق نبوغ بسان تعلیل زلزله ویرانگر ارمنستان شوروی به سال 1989 میلادی به فرو ریختن یک طاق چوبی در زمین‌های مجاور آن می‌باشد، بلکه می‌توان گفت از نظر ضعف و سستی از این نارساتر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.