Skip to main content
فهرست مقالات

مسأله شرور

نویسنده:

(7 صفحه - از 75 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : شر، فیلون، مسأله شر، الهیاتی، هیوم، رنج، کلئانتس، فرضیه، ناسازگار، فرضیه کلئانتس، خیر، مسأله شرور، استدلال، خدا جهت کافی اخلاقی، شر در جهان، قادر مطلق، جهت کافی اخلاقی، وجود خدا، کتاب، موضع کلئانتس، کافی، قسمت، مسأله الهیاتی سنتی شر، موضع کلامی کلئانتس عرضه، موضع، مسأله شر مطرح، گزاره‌های ناسازگار، اثبات، استدلال کلئانتس بر وجود خدا، منطقا

خلاصه ماشینی: "نتیجه همان‌طور که فیلون مطرح می‌کند، این نیست که ممکن است جهت کافی اخلاقی برای شر وجود داشته باشد، بلکه نتیجه این است که باید چنین جهتی باشد. اما در مورد مسأله الهیاتی سنتی شر چه باید گفت؟ در حوزه الهیاتی که قبلا ذکر آن گذشت ، مسأله شر، تنها مسأله کشف یک عدل الهی (دفاع از خیرخواهی و قدرت مطلقه خدا در برابر شر = theodicy) خاصی است که مناسب و کافی است البته این مسأله ، یک مسأله عمده برای متکلم نیست . با قبول این‌که خدا و شر منطقا ناسازگار نیستند، ولی وجود رنج انسانی در جهان باز باید به عنوان داده و فرض سرکشی نسبت به فرضیه کلئانتس در نظر گرفته شود. در اکثر حوزه‌های کلامی و الهیاتی، وجود خدا به عنوان یک امر ایمانی یا بر اساس براهین پیشینی مورد قبول و تصدیق واقع می‌شود؛ در چنین حوزه‌هایی واقعیت شر هیچ مسأله خاصی را برای الهیات پدید نمی‌آورد. بنابر این همانطور که خود فیلون اظهار داشته است، هنگامی که وجود خدا قبل از هر بررسی عقلانی از جایگاه شر در جهان مورد قبول واقع شود، مسأله سنتی و مرسوم شر به یک معضل غیر حیاتی با اهمیت نسبتا جزیی و فرعی تنزل پیدا می‌کند. یعنی اگر با پدیده‌های مبهم و ناخوشایند مواجه شدیم به حساب ضعف علمی خود بگذاریم؛ یعنی بگوییم چون ما احاطه‌ی کافی بر این موضوعات نداریم آنها را چنین می‌پنداریم و الا در واقع به جهت علم و قدرت و خیرخواهی مطلق خدا همه چیز حساب شده ابداع شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.