Skip to main content
فهرست مقالات

بازرگانی: (قسمت اول از یک مقاله دو قسمتی) تجارت الکترونیکی "edi" و ضرورت پیوستن بخشهای بازرگانی ایران به آن

نویسنده:

(3 صفحه - از 52 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تجارت الکترونیکی، بازرگانی، انتقال اطلاعات، تبادل اطلاعات، ضرورت پیوستن بخشهای بازرگانی ایران، تجاری، تبادل الکترونیکی اطلاعات تجاری، تبادل اطلاعات میان تجار، بخشهای بازرگانی ایران به‌آن

خلاصه ماشینی:

"مبادلات بازرگانی با استفاده از این روش‌ که اصطلاحا به‌"تجارت الکترونیکی‌" معروف شده،مکانیزمی است که به‌ موجب آن تبادل اطلاعات از تبادل‌ کاغذها در ابعاد گوناگون تجارت بین المللی‌ جدا می‌شود به عبارت دیگر،در این شیوه‌ طرفین معاملات تجاری تمام مراحل‌ مبادلات بازرگانی مثل ارسال سفارش‌ خرید،ثبت سفارش،گشایش اعتبار، پرداختهای بانکی،دپوو ترخیص گمرکی‌ و همچنین پرداخت بیمه‌های گوناگون‌ را به راحتی و تنها با استفاده از توانائیهای‌ نرم افزاری و سخت افزاری شبکه‌های‌ رایانه‌ای از یک نقطه به نقطه دیگر انجام‌ می‌دهند. بنابراین برای کشور ما که تمام‌ اهداف اقتصادی خود را بر پایه رهایی‌ از درآمدهای نفتی بنا نهاده است و تصمیم‌ دارد تا با توسعه صادرات غیرنفتی،توان‌ ویژه‌ای در مبادلات بازرگانی بین المللی‌ کسب کند،راهی جز تغییر ساختار بازرگانی سنتی و پیوستن به‌ تجارت اکترونیکی وجود ندارد. طبق آخرین برآورد سازمان‌"انکتاد" استفاده از روشهای سنتی بازرگانی بین‌ 7 تا 10 درصد از ارزش مبادلات بازرگانی‌ هزینه دربردارد که این رقم به طور متوسط در کشور ما بالغ بر 3/1 میلیارد دلار در سال‌ می‌شود ولی تجارت الکترونیکی به‌ مراتب هزینه‌ای کمتر به خود اختصاص‌ می‌دهد. در سالهای‌ اخیر هریک از بخشهای مذکور در یک‌ فرآیند تجاری چنانچه به صورت مکانیزه‌ و با استفاده از رایانه اطلاعات‌ موردنیاز خود را ارسال کرده،به علت عدم‌ تطابق شیوه دریافت یک بخش با بخش‌ دیگر از سرعت انجام معاملات بازرگانی‌ کاسته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.