Skip to main content
فهرست مقالات

بازرگانی: تجارت الکترونیکی "EDI" و ضرورت پیوستن بخشهای بازرگانی ایران به آن (قسمت دوم و آخر)

نویسنده:

(4 صفحه - از 35 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : تجارت الکترونیکی، بازرگانی، اطلاعات، EDI، گمرک، بانک، صادرات، ضرورت پیوستن بخشهای بازرگانی ایران، ایران، تجاری، جمهوری اسلامی ایران، بخشهای بازرگانی ایران به‌آن، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سیستم، پروژه، تجارت الکترونیکی در سیستم حمل‌ونقل، ترخیص کالا، رایانه، پیام، تجارت الکترونیکی و نقاط تجاری، بانک اطلاعاتی مرکزی، سیستم حمل‌ونقل و اقدامات ایران، حمل‌ونقل، راه‌اندازی تجارت الکترونیکی در ایران، تغییر سیستم بازرگانی فعلی ایران، حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران، معاملات، سیستم بانکی و شیوه‌های گمرکی، مبادله

خلاصه ماشینی: "همچنین اقدامات زیربنایی در راستای‌ تغییر سیستم اطلاع‌رسانی بازرگانی‌ صورت پذیرفته است از جمله:تاسیس‌ شبکه آگاه‌گر بازرگانی و مرکز شماره‌گذاری‌ ملی کالا،تشکیل شورای عالی تجارت‌ الکترونیکی به پیشنهاد وزارت بازرگانی‌ و به ریاست رئیس جمهور به کارگیری‌ پروژه سوئیفت‌< SWIFT >در بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی شبکه ایکس 25 از سوی وزارت‌ پست و تلگراف و تلفن،به کارگیری پروژه‌ < ASYCUDA >در گمرک جمهوری‌ اسلامی ایران و بالاخره راه‌اندازی شبکه‌ متمرکز و جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی که‌ موضوع تبصره 26 قانون برنامه پنجساله‌ دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی است. تجارت الکترونیکی‌ در سیستم حمل‌ونقل و اقدامات ایران در این زمینه سازمان ملل متحد و کمیسیون اسکاپ‌ از سال 1984 به دلیل تغییرات عمده در نظامهای اقتصادی جهان توجه ویژه‌ای‌ به تجارت و حمل‌ونقل آسیا معطوف‌ داشته است که ما حصل بررسیهای‌ آنها می‌تواند موقعیت تجاری و ترانزیتی‌ بسیار متمایزی را برای جمهوری اسلامی‌ ایران فراهم کند و بدون تردید بهره‌ برداری صحیح و به موقع از آن،مزایای‌ اقتصادی ویژه‌ای برای کشور در بر خواهد داشت. گفتنی است که از چندی پیش مطالعات‌ گسترده‌ای در وزارت راه و ترابری کشورمان‌ برای استفاده از پروژه بالرو آغاز شده است‌ و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک‌ با موفقیت این پروژه در فاز آزمایشی خود، حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران نیز از خدمات الکترونیکی آن استفاده کند. نتیجه‌گیری در شرایط کنونی تجارت جهانی که‌ ممالک پیشتاز از هر فرصتی برای افزایش‌ صادرات خود استفاده می‌برند و با وسواس‌ خاصی نسبت به ورود کالاهای‌ استاندارد شده اقدام می‌کنند،برای‌ جمهوری اسلامی ایران که هدفی‌ جزرهایی از اقتصاد تک محصولی وابسته‌ به نفت و توسعه صادرات کالاهای‌ غیرنفتی ندارد،راهی جز پیوستن به‌ تجارت الکترونیکی باقی نمانده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.