Skip to main content
فهرست مقالات

چالش فلسفی غزالی و ابن رشد

نویسنده:

(7 صفحه - از 70 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : بدن، معاد، مادی، روح، بدن دنیوی، قرآن، جسمانی، انسان، اسفار، آخرت

خلاصه ماشینی:

"الاصول که چهارچوب تکالیف و اعتقادات را مورد کاوش و پژوهش قرار می‌دهند معتقدند در شریعت اسلام مسایلی را که واجب است بر اساس یقین وعلم به آنها معتقد باشیم از قبیل توحید، نبوت، معاد، نمی‌توان از روی ظن و گمان باور کرد،جز این که اگر مطلب مشکل باشد، یا غافل باشیم، یا استعداد کافی بر درک آنها نباشد، یا از درک تفصیلی آنها عاجز وناتوان باشیم، چنان که در بسیاری از مرد و زن جامعه مشاهده می‌شود در این صورت می‌توان اجمالا اعتقاد داشت به آنچه از جانب خدا و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم‌بر ما وارد شده و عنوان «ما انزل الله» به خود گرفته است. ثانیا: اگر بدن انسان مادی باشد قهرا لوازم ماده حرکت وحرکت جوهری را همراه خواهد داشت، با این که می‌دانیم در قیامت سخنی از حرکت، زمان و امثال ذلک نیست، در آن روز طومار آسمانها و زمین درهم پیچیده می‌شود به قول امیر علیه السلام در قیامت، روز، شب، تابستان و زمستان نیست، به علاوه در قرآن سخن از «تبدیل»، «انشای جدید»، و چیزی که نمی‌دانید (مالا تعلمون) است، چنان که فرمود: «نحن قدرنا بینکم الموت وما نحن بمسبوقین* علی ان نبدل امثالکم وننشاکم فی ما لا تعلمون» (واقعه/6160)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.