Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به دو پرسش کلامی

(7 صفحه - از 77 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : اسم اعظم، اراده، خدا، امام، صفت، حروف اسم اعظم پخش‌شده، روایات، ذات، فعل، اراده خدا

خلاصه ماشینی:

"کلینی به سند صحیح از صفوان بن یحیی نقل می‌کند که از ابو الحسن(امام هفتم) سوءال کردم که اراده را در خدا و در مخلوق برای من تفسیر کند، فرمود: «اما اراده در مخلوق امر درونی است که پس از آن، فعل متحقق می‌شود، اما اراده خدا فقط احداث (ایجاد) او است؛ زیرا در خدا، نظر و اندیشیدن سپس قصد و تصمیم به یک طرف، وجود ندارد، این صفات از خدا منتفی است وهمگی از صفات مخلوق(انسان) است، اراده‌ی خدا ایجاد او است، او می‌گوید: «باش» آن هم محقق می‌شود، بدون این که لفظی درکار باشد و نطقی انجام گیرد و بدون این‌که بیندیشد و تفکر کند. 10 اجمال سخن این که سوءال کنندگان در این روایات از اراده‌ای سوءال می‌کردند که به عزم به فعل تفسیر می‌شود، و مسلما چنین تفسیری از اراده جدا از مراد نخواهد بود و اگر امام می‌فرمود: صفت ذات است، به دنبال آن، قدیم بودن جهان در ذهن آنان وارد می‌شد که دفع آن به این زودیها امکان پذیرنبود از این جهت برای سوزندان ریشه تمام شبهات می‌فرماید: اراده خدا ایجاد او است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.