Skip to main content
فهرست مقالات

اسما و صفات خداوند و توقیفیت آنها(1)

نویسنده:

(22 صفحه - از 134 تا 155)

کلید واژه های ماشینی : صفات ،خدا ،خداوند ،صفات خدا ،اسما و صفات ،صفات خداوند ،ذات ،اسما و صفات خداوند ،معنی ،صفات خداوند عین ذات ،صفات خداوند و توقیفیت ،باب اسما و صفات خداوند ،عین ،متکلمان ،نسبتی میان اسم و صفت ،باب نسبت میان صفات انسان ،اطلاق ،لفظ ،قدرت ،انسان ،معنای لغوی اسم و صفت ،عین ذات ،علم ،باب صفات خداوند سخن ،قدرت خدا عین ذات ،توصیف ،حیات ،بررسی اسما و صفات ،سخن ،صفات عین ذات

خلاصه ماشینی:

"2. بررسی اسما و صفات از لحاظ وجود شناختی آیا خداوند اسم و صفت دارد یا خیر؟ اگر اسم یا صفتی برای او وجود دارد عین ذات یا زاید بر آن است؟ حادث است یا قدیم ؟ در اولین قدم باید به این پرسش پاسخ داد که آیا در متون دینی ما، اسم یا صفتی با عنوان اسم یا صفت به خداوند نسبت داده شده و آیا جایی آمده است که خداوند صفت یا اسم دارد؟ پاسخ این است که ظاهرا تردیدی نیست که هم خداوند در قرآن به اسم داشتن خودش تصریح کرده و هم در روایات و ادعیه چنین چیزی به چشم می‌خورد. بدوی در این باب چنین می‌گوید: «از نظر اشاعره صفات خداوند قایم به ذات اویند، یعنی نه ذات خدایند و نه غیر ذات او؛ زیرا متصور نیست که ذات زنده باشد بدون حیات یا عالم باشد بدون علم، یا قادر باشد بدون قدرت یا مرید باشد بدون اراده، بلکه خدا عالم است به واسطه علمی، قادر است به واسطه قدرتی و... ». 24 علامه حلی در شرح سخن خواجه نصیرالدین طوسی نیز در همین خصوص گفته است: «اشاعره بر این اعتقادند که برای خدای متعال معانی وجود دارد که قایم به ذات اوست که عبارتند از: قدرت و علم وغیر آنها از صفات که مقتضی قادریت، عالمیت و غیر آنها است». مقصود از صفات و نحوه‌ی اطلاق آنها بر خدا و انسان در این باب اختلاف نظر میان حکیمان و متکلمان غربی و اسلامی و عارفان به چشم می‌خورد که اجمال آن چنین است: کسانی بر این باورند که تمامی صفات خداوند به سلب برمی‌گردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.