Skip to main content
فهرست مقالات

گذری بر مبحث علم کلام(1) علت نامگذاری علم عقاید به کلام

نویسنده:

(16 صفحه - از 88 تا 103)

کلید واژه های ماشینی : کلام، نامگذاری علم عقاید به کلام، علم کلام، علم، علت نامگذاری علم عقاید، متکلم، مبحث علم کلام، اسلام، دین، سخن گفتن

خلاصه ماشینی:

"بخشی از منابع و مصادر این اقوال عبارت است از: شوارق الإلهام ، لاهیجی، ص 4؛ شرح المقاصد، تفتازانی:1/164؛ شرح المواقف، جرجانی: 1/60 61؛ مذاهب الإسلامیین: 1/28 32؛ کشاف اصطلاحات الفنون:1/24؛ شرح العقائد النسفیه، تفتازانی، ص 14 16؛ فی علم الکلام، دکتر محمود صبحی، ص 20 18؛ مقدمه‌ی ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی:2/947 946؛ تحقیقی در مسایل کلامی، دکتر اسعد شیخ الاسلامی، ص 8 7؛ فرهنگ معارف اسلامی، دکتر سید جعفر سجادی:3/1587؛ مجموعه آثار شهیدمطهری (بخش کلام): 3/63؛ تمهید الاصول، شیخ طوسی، مقدمه مترجم (عبدالمحسن مشکوة الدینی)، ص 24؛ تمهید لتاریخ الفلسفة الإسلامیة، شیخ مصطفی عبدالرزاق، ص 267 268؛ تاریخ اندیشه‌های کلامی در اسلام، عبدالرحمان بدوی،ترجمه حسین صابری:1/45؛ ما هو علم الکلام، علی ربانی گلپایگانی ص 20 17. گرچه بحث قدیم یا حادث بودن کلام الاهی از مباحث مهم اعتقادی در قرن دوم و سوم بوده است و پیش از عباسیان هم در میان مسلمانان مطرح بود12؛ ولی چنان نبود که مبدأ نامگذاری برای علم عقاید گردد. 5* دانش گفتگو نه عمل وجه دیگری که برای نامگذاری علم عقاید به «کلام» ذکر شده، این است که: در طرح مباحث اعتقادی و اثبات آن، در هنگام بحث وجدال سخن بسیار گفته می‌شد و نقض و ایراد زیادی وارد می‌گردید و از طرفی هم مسایل مطروحه ارتباطی به عمل نداشت و مربوط به گفتگو و عقیده بود، نام آن را «کلام» گذاشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.