Skip to main content
فهرست مقالات

گذری بر مبحث علم کلام(1) علت نامگذاری علم عقاید به کلام

نویسنده:

(16 صفحه - از 88 تا 103)

کلید واژه های ماشینی : کلام ،نامگذاری علم عقاید به کلام ،علم کلام ،علم ،علت نامگذاری علم عقاید ،متکلم ،مبحث علم کلام ،اسلام ،دین ،سخن گفتن ،منطق ،علم الکلام ،مناظره ،سخن ،وجه ،علم عقاید ،معتزله ،علم منطق ،امام ،دلیل نامگذاری علم کلام ،سکوت ،کتاب ،سخن گفتن در باب اعتقادات ،سبب نامگذاری علم عقاید ،نامگذاری علم اصول دین ،کلام ( ،علم کلام شبیه علم منطق ،نام متکلم و علم کلام ،مسایل ،اصول

خلاصه ماشینی:

"بخشی از منابع و مصادر این اقوال عبارت است از: شوارق الإلهام ، لاهیجی، ص 4؛ شرح المقاصد، تفتازانی:1/164؛ شرح المواقف، جرجانی: 1/60 61؛ مذاهب الإسلامیین: 1/28 32؛ کشاف اصطلاحات الفنون:1/24؛ شرح العقائد النسفیه، تفتازانی، ص 14 16؛ فی علم الکلام، دکتر محمود صبحی، ص 20 18؛ مقدمه‌ی ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی:2/947 946؛ تحقیقی در مسایل کلامی، دکتر اسعد شیخ الاسلامی، ص 8 7؛ فرهنگ معارف اسلامی، دکتر سید جعفر سجادی:3/1587؛ مجموعه آثار شهیدمطهری (بخش کلام): 3/63؛ تمهید الاصول، شیخ طوسی، مقدمه مترجم (عبدالمحسن مشکوة الدینی)، ص 24؛ تمهید لتاریخ الفلسفة الإسلامیة، شیخ مصطفی عبدالرزاق، ص 267 268؛ تاریخ اندیشه‌های کلامی در اسلام، عبدالرحمان بدوی،ترجمه حسین صابری:1/45؛ ما هو علم الکلام، علی ربانی گلپایگانی ص 20 17. گرچه بحث قدیم یا حادث بودن کلام الاهی از مباحث مهم اعتقادی در قرن دوم و سوم بوده است و پیش از عباسیان هم در میان مسلمانان مطرح بود12؛ ولی چنان نبود که مبدأ نامگذاری برای علم عقاید گردد. 5* دانش گفتگو نه عمل وجه دیگری که برای نامگذاری علم عقاید به «کلام» ذکر شده، این است که: در طرح مباحث اعتقادی و اثبات آن، در هنگام بحث وجدال سخن بسیار گفته می‌شد و نقض و ایراد زیادی وارد می‌گردید و از طرفی هم مسایل مطروحه ارتباطی به عمل نداشت و مربوط به گفتگو و عقیده بود، نام آن را «کلام» گذاشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.