Skip to main content
فهرست مقالات

چالش فلسفی غزالی و ابن رشد(3)

نویسنده:

(7 صفحه - از 104 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : علم خدا، علم، ذات، خداوند، غزالی و ابن‌رشد، ابن‌سینا، معلول، کسوف، علم خداوند، مسأله علم خدا

خلاصه ماشینی:

"مسأله اول در قسمت اول و دوم این سلسله مقال بررسی شد و اینک: مسأله علم خدا غزالی بر آن است که فلاسفه از جمله ابن سینا معتقدند: خداوند به کلیات عالم است نه به جزییات، علم او کلی است، داخل پدیده‌های زمانی نمی‌شود و به گذشته، حال و آینده متفاوت نمی‌گردد، غزالی این مدعا را در قالب کسوف (خورشید گرفتگی) چنین ترسیم می‌کند: 1. نظر شیخ بهایی وی گفته است: حکما و ملیون اتفاق نظر دارند که علم خداوند همه‌ی معلومات را اعم از کلی وجزیی فرا گرفته و به آنها احاطه دارد، این علم از قبیل ارتسام صورتی که مساوی با معلوم باشد نیست، بلکه از نوع علم حضوری است، در نتیجه، همه‌ی اشیای جهان نزد خداوند حاضر و منکشف‌اند. بر این اساس در مسأله علم، هر صورت علمیه‌ای که در خارج تحقق پذیرد و هر معلولی که لباس هستی بر تن کرده باشد چه مادی و چه مجرد در سلسله وجود به علت اول و مسبب الأسباب می‌رسد، یعنی وجود خارجی اشیا، علم حق تعالی به شمار می‌رود، زیرا خداوند به ذات خود و به جمیع معلولات خویش عالم است، چرا که علم تام به علت، موجب علم تام به معلول است، بنابر این هم مجردات و هم مادیات و اشیای عالم ماده که در چهارچوب زمان و مکان قرار دارند نسبت به خداوند (که از قید زمان و مکان پیراسته و مبرا است) به طور متساوی الاقدام و یکسان حاضر و فعلیت دارند، وی به همه‌ی جهان هستی احاطه‌ی علمی قیومیه دارد چنان که در قرآن می‌خوانیم:«..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.