Skip to main content
فهرست مقالات

حمل و نقل: ایران، محور اتصال شرق و غرب

(4 صفحه - از 38 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : آهن، ایران، بندر، ترانزیتی، حمل‌ونقل، کامیونهای، راه‌آهن، اسکله، سکوی تخلیه و بارگیری، موقعیت ترانزیتی ایران

خلاصه ماشینی:

"همزمان با امضای این قراردادها ایران خود را برای‌ تبدیل شدن به یک کشور مهم ترانزیتی‌ آماده کرده،راه‌آهنهای جدید و جاده‌های‌ اسفالته،شوسه و بزرگراههای متعددی‌ بوجود آمده و با اتصال راه‌آهن مشهد، سرخس که تا آخر سال جاری کار احداث‌ آن بپایان میرسد،کشور ما توانسته است‌ خود را برای احیای راه ابریشم-که چین‌ را به اروپا متصل می‌ساخت،در شکل‌ جدید و امروزی خود،آماده کند. در پایان برنامه دوم باید این‌ ظرفیت به 30 میلیارد تن-کیلومتر افزایش یابد و بالاخره با تکمیل احداث‌ محورهای بافق-بندر عباس،چادرملو- اردکان،باد-میبد-بندر امام-اهواز از یک‌ سو و احداث محورهای جدید مشهد- سرخس،تهران-اصفهان کرمان- زاهدان-میرجاوه،از سوی دیگر،و بالاخره بهینه‌سازی خطوط موجود و تشکیل قطارهای طویل و تجهیز ادوات‌ حمل‌ونقل قابل دسترسی،قدرت حمل‌ ونقل راه‌آهن کشور به سه برابر افزایش‌ خواهد یافت. بین ایران و عراق‌ از قدیم جاده ارتباطی وجود داشته که‌ بیشتر برای ایاب‌وذهاب زوار مورد استفاده‌ قرار می‌گرفته طرح اتصال راه‌آهن ایران‌ به عراق سالها-بخصوص در طول جنگ‌ جهانی دوم یک مسأله بین المللی محسوب‌ میشد و سرانجام هم قدرتهای بزرگ مانع‌ بهم پیوستن خط آهن این دو کشور شدند. قابل توجه است که در شرائطی که برای‌ عبور کامیونهای خارجی از ایران،داشتن‌ شرائط استاندارد ضروری است،کامیونهای‌ ترانزیتی جمهوری آذربایجان که فاقد شرائط لازم میباشند می‌توانند برای‌ انتقال کالا به جمهوری نخجوان از خاک‌ ایران بصورت ترانزیت استفاده نمایند (این کامیون‌ها در بازگشت فقط مجاز به‌ حمل کالاهای صادراتی ایران می‌باشند) در حال حاضر توسعهء آمدورفت کشتیهای‌ دو کشور بین بنادر باکو و انزلی،سبب توسعهء حمل‌ونقل دریائی شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.