Skip to main content
فهرست مقالات

صحنه: خالق نمایشنامه های بدون تاریخ (نگاهی به متون نمایشی علی حاتمی)

معرف:

(1 صفحه - از 15 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : نمایش‌نامه، متون نمایشی علی حاتمی، فیلم، تئاتر، سینما، هنر، عنوان مجموعه آثار علی حاتمی، آثار علی حاتمی، علی حاتمی هنرمند، آثار

خلاصه ماشینی:

"اکبر رادی به‌عنوان یک مخاطب و نویسنده‌ی روشنفکر با زبانی بسیار تند از نمایشنامه‌ی حسن کچل به‌عنوان اثری مبتذل یاد می‌کند»(4) اما همین اثر چون توسط خود حاتمی مورد اقتباس قرار می‌گیرد و نسخه‌ای سینمایی از آن تهیه می‌شود و ثبت می‌شود و در اختیار مخاطبین واقعی خود قرار می‌گیرد، می‌تواند در طول زمان به حیات خود ادامه دهد. اما تحصیل را نیمه‌کاره رها می‌کند و مشغول نمایشنامه‌نویسی می‌شود و آن‌چه را که بعدها به‌عنوان زبان خاص آثار سینمایی‌اش شناخته می‌شود در همین نمایشنامه‌ها تجربه می‌کند و همان‌طور که اشاره شد یکی از همین نمایشنامه‌ها را برای خلق اولین اثر سینمایی‌اش مورد اقتباس قرار می‌دهد، در حال حاضر پنج نمایشنامه‌ای که از او در کتاب مجموعه آثارش به چاپ رسیده، نمایشنامه‌هایی هستند که می‌توان به نقد و بررسی آنان پرداخت که شامل نمایشنامه‌های «چل گیس»، «حریر و ماهیگیر»، «شراب‌سازان»، «بیمارستان عشق یاها سپیتال» و «فوتبال» است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.