Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسی: پیشینه و تعاریف

مصاحبه شونده:

(25 صفحه - از 4 تا 28)

خلاصه ماشینی:

"پس از ملاحظه معانی و اصطلاحات دوازده‌گانه علم، توجه به این نکته ضروری است که: آیا موضوع معرفت‌شناسی، معنای دوازدهم علم بوده و همه مباحث معرفت‌شناسی در پیرامون معانی و اصطلاحات دیگر علم، مقدمه‌ای برای معنای اخیر است؟ یا این که موضوع علم معرفت‌شناسی، اصطلاح دوم از اصطلاحات دوازده‌گانه بیان شده ـ یعنی مطلق انکشاف: چه با واسطه و چه بی‌واسطه ـ می‌باشد؟ در صورتی که کسی، به عنوان قرار داد، یکی از این دو نظر را بپذیرد، نزاع و اقامه دلیل منطقی بر صحت یک نظر و بطلان نظر دیگر، لغو است چون «لامشاحة فی‌المواضعة». در واقع عده‌ای که از حل اشکالات وارد بر کاشفیت علم از واقع، عاجز مانده‌اند به سراغ معنای دیگر علم رفته‌اند، و روشن است که اگر کاشفیت هیچ یک از انواع علوم حصولی و حضوری نیز مورد قبول نباشد، بحث از آن انواع و سپس رد کاشفیت آنها از واقع، لازم بوده و لذا جعل موضوع عام برای معرفت‌شناسی که شامل این موارد نیز گردد، ضروری خواهد بود. (گرچه در روایت مذکور می‌توان این مناقشه را ذکر کرد که: استعمال لفظی بر یک معنا، دال بر حقیقی بودن آن استعمال نیست ولی درعین حال، وجود استعمالات حقیقی کثیر در زبان عربی، مدعای بیان شده را ثابت می‌کند) اگر در معرفت‌شناسی در غرب، چنین واژه‌ای ـ که دارای معنای عام باشدـ وجود نداشته باشد، می‌توان با جعل و وضع اصطلاحی جدید، مشکل را حل کرد، یعنی همان طور که در هر علمی، به حسب اغراض مختلف، با تضییق یا توسعه در معنای لغوی، اصطلاح جدیدی وضع می‌گردد، در معرفت‌شناسی نیز می‌توان به موجب نیاز و ضرورت، در معنای واژه «اپیستمی» توسعه‌ای ایجاد و آن را برای معنای عامی که شامل همه انواع معرفت حضوری و حصولی شود، وضع کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.