خلاصه ماشینی:
"سهروردی در جای دیگری از مقدمه اثر یادشده تصریح دارد: «حکمهالاشراق» با شماری از آثارش چون «التلویحات» و چکیده آن «اللمحات» که به شیوه مشائیان نگاشته، متفاوت است.
در اینجا بهطور فهرستوار به این منابع اشاره میکنیم:1ـ فلسفه مشاء: بیشک سهروردی در مرحله نخست از درونمایه فلسفه مشاء در قالب حکمت سینوی ـ شامل منطق، طبیعیات و الهیات ـ بهره برده است؛ و پس از انتقادهای جدی اندیشهمندانی چون غزالی به تجدید بنای آن پرداخته.
سهروردی بر این باور بود که حکمت بحثی ضروری است، اما کافی نیست و برای دستیابی به یقین حتما باید به حکمت ذوقی دست یازید.
(8)4ـ فلسفههای اشراقی یونانی: سهروردی در سطور آغازین «حکمه الاشراق» نظام فلسفی خود را برگرفته شده از افلاطون (Plato)، هرمس (Hermes)، انباز قلس (Empedocles) و فیثاغورس (puthagoras) و حکمائی از این دست میداند."