خلاصه ماشینی:
"ظن غالب ما بر آن بود که ابوتراب خسروی نامی است مستعار از یکی از دوستان نزدیکمان که ما نیز بوتراب صدایش میکردیم.
به هر رو باز هم خسروی داوری نمیکند و تنها به بازنمایی لایههایی از تفکر این دو فرقهی کلامی بسنده میکند.
دین البته پدیدهای است صاحب ظواهر و بواطن متعدده و خسروی از این رویه ها و لایه ها تنها به سطح کلام توجه دارد، نه سطحی از فقه یا عرفان یا...
از آنجا که یقین دارم چندی بعد، کسانی وی را متهم به ترویج اباحیگری خواهند کرد، ذکر این توضیح را ضرور میدانم که علم کلام در نظر خسروی یک پسزمینه است برای بسط قصه و حرکت زبان.
این قلم اگر چه کل متن را با لذتی وصف ناشدنی خواند، اما باز هم در بعضی پاره های روایت بینامتنی ام الصبیان و ابودجانه دچار مشکل شد.
«رود راوی» ساد ه ترین شکل روایت برای یک فکر پیچیده است حتا اگر شکلی بسیار پیچیده داشته باشد."