Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل و راسخان در علم

نویسنده:

(30 صفحه - از 117 تا 146)

کلیدواژه ها : محکم ،متشابه ،علوم قرآنی ،تأویل ،راسخان در علم

کلید واژه های ماشینی : تأویل ،الراسخون فی العلم ،متشابه ،راسخان در علم ،تأویل آیات متشابه ،قرآن ،آیات متشابه ،خدا ،تأویل متشابهات ،اعتراف راسخان در علم ،غیب ،امام ،سخن علی علیه‌السلام ،خداوند ،تأویل آیات متشابه قرآن اعتراف ،تفسیر ،احادیث ،ناآگاهی از تأویل آیات ،کلام ،علی علیه‌السلام در خطبه اشباح ،آیه تأویل ،آگاهی راسخان در علم ،دانش ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،ایمان ،سخن ،کلام امام علیه‌السلام ،فهم ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امامان مکتب ،نقل

بر اساس دلایل و شواهدی که در این مقاله آمده است، راسخان در علم، تأویل متشابهات را می‌دانند و نیز «واو» در «و الراسخون فی العلم» عاطفه است. اما سخن علی علیه‌السلام در خطبه اشباح که گفته می‌شود حاکی از اعتراف راسخان در علم به ناآگاهی از تأویل آیات متشابه است، به دلایلی که ذکر می‌شود، ناظر به آیات متشابه نیست. مصداق اصلی «راسخان در علم»، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و امامان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام هستند. عاملان ربانی که معارف شریعت را در این مکتب آموخته و به زیور علم و تقوا آراسته شده‌اند نیز از مصادیق «راسخان در علم» به شمار می‌روند.

خلاصه ماشینی:

"افزون بر این، نکته شایان توجهی که در دیدگاه یادشده مورد غفلت قرار گرفته، این است که استینافیه بودن «واو» در آیه مورد بحث، گرچه بر انحصار دانش تأویل به خداوند دلالت دارد، ولی از آنجا که حصر آن اضافی است، نمی‌تواند دلیل بر عدم آگاهی راسخان در علم از تأویل باشد؛ زیرا حصر حقیقی در صورتی ثابت می‌شود که دانش تأویل، علم مکتوم الهی باشد و خداوند سبحان آن را به کسی افاضه نکند، لیکن به حکم عقل و نقل و ظاهر برخی از آیات، دانش تأویل نمی‌تواند از علوم مکتوم خداوند باشد؛ زیرا قرآن کریم به صراحت، خود را وسیله هدایت بشر معرفی کرده است: «شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن هدی للناس» (2) در این صورت، چگونه ممکن است کتابی که برای هدایت بشر نازل شده است، بخشی از مفاهیم آن برای هیچ‌کس قابل ادراک نباشد و حتی بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و اهل البیت علیهم‌السلام که مفسران حقیقی قرآنند، پوشیده باشد؟ در آن صورت، وجود چنین آیاتی در قرآن، لغو و بیهوده خواهد بود «تعالی الله‌ عن ذلک علوا کبیرا»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.