Skip to main content
فهرست مقالات

صحنه: به خدا ما خودمان خارجی هستیم - موج جدید تکرار تجربه - نمایشنامه یک ستونی: ای تقدیر! جان سرنوشت دست از سر ادیپ بردار

نویسنده:

(1 صفحه - از 17 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : ادیپ، تئاتر، نمایش، هنر، پنجره پرت، کارگردانی، قیاس، بازیگر، روزنامه، سرنوشت دست از سر ادیپ

خلاصه ماشینی:

"شکی نیست که نظامهای سیاسی در طول تاریخ نخستین مانع را برای رشد فرهنگی تئاتر در این دیار ایجاد کرده‌اند، و هر زمان رابطة هنرمند داخلی با هنرمند خارجی برقرار شده، تکاپوی تازه‌ای در این هنر به وجود آمده است. وقتی میگویم قطع بود منظورم تنها قطع رابطة من و شما نیست که در این سوی مرز زندگی میکردیم حتی آن بخشی از ایرانیها که بعد از انقلاب، از ایران مهاجرت کردند و حالا گاهی اخباری از آنها میشنویم یا فیلمی از تئاترشان میبینیم، عدم ارتباط را با خود دارند. ادیپ: اگر نخوانی این کار ادامه داره (کمی مکث و بعد میز ناهارخوری را از پنجره پرت میکند)پدرش: (مشغول مطالعه) از درهم میتونی استفاده کنیادیپ: (درحالی‌که تابلوها را برای پرتاب به پنجره نزدیک میکند) احتیاجی نیست (تابلوها را هم پرت میکند) حالا باز هم نمیخونی؟ نه؟!پدرش: (با دقت بیشتر روزنامه میخواند) خواهش میکنم صبر کن یه خبر مهم... آنچه در پی میآید، توضیحاتی است کوتاه دربارة چند نمایش اجراشده در این دوره از جشنواره:شازده کوچولو (حمیدرضا گوداغی)در نمایش شازده کوچولو که نخستین روز جشنواره به صحنه رفت، تلاش شده بود با تجربه‌ای کارگاهی شکلی از اجرا برای به صحنه بردن شازده کوچولو تجربه شود. این اجرا افزون بر آن‌که شباهتی به بازخوانیهای چند سال اخیر تئاتر دارد، از نگاه ظریف کارگردان به حرکت و حضور جسمانی بازیگر در صحنه نیز نشان دارد و اگر با دقت کارگردان و وسواس بیشتر و حذف اضافات توأم میشد اثری مناسب در حد یک تئاتر دانشجوئی به شمار میرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.