خلاصه ماشینی:
"این استاد نقاشیخط در این باره میگوید: «حسن و خصوصیت دانشگاه این است که فرهنگ فرد را از حالت عام به خاص تبدیل میکند و هنرمند اگر بخواهد اثری پدید آورد، اثر بهتری ارائه میدهد.
اگر تجربه و خلاقیت، به معنای خاص،در کار هنری نباشد، تنها به یک امتیاز فنی و تکنیکی تبدیل میشود و هنرمند میتواند حرفی را که مهم نیست، تفکری را که در دنبالة کشفی نیست، و اثری را که حاصل معنائی نیست،به نحوی آرایش بدهد که پذیرفتنی باشد.
اگر هنرمند در رشتهای خاص فارغالتحصیل شد،بالاتر از همة تحصیلات آکادمیک برای خود دانشگاهی تأسیس میکند و سالهای سال در آن به کسب تجربه میپردازد تا پیشینة آکادمیک خود را عملیتر کند.
اگر قرار است اثری بازگوکنندة زندگی متفاوت هنرمندی باشد،تقلید جایگاهی پیدا نمیکند؛ اما دربارة طریقة استفاده از تجربة دیگران، آیدین آغداشلو میگوید که بهعنوان نقاش چهطور میتواند از رامبراند تقلید کند، درحالیکه او در قرن دیگری میزیسته، با باورداشتهای دیگری و نوع خاصی از زندگی که بر زندگی او حکمفرما بوده است.
او میافزاید: «ما که نمیتوانیم آن را بازسازی کنیم اما هر هنرمندی به دو دلیل از تجربه و مسیری استفاده میکند که هنرمند دیگری طی کرده اول اینکه هر اثر هنری بخشی از تمدن بشری و دستآورد فرهنگ گذشتة جهان است و هر هنرمندی بالاخره بنوعی به این دستآورد تکیه میکند.
استفاده از تجربة دیگران تا مرز دستیابی به مهارت بجاست، اما از آن مرز که میگذرد هنرمند با خلاقیتی برخاسته از روح و روان او، شکل تازهتری به آنچه فرا گرفته میدهد؛ و دوباره تجربة او در تضارب قرار میگیرد و چیزی به آن افزوده میشود و این کار سلسلهوار ادامه مییابد و همین تسلسل باعث باروری هنر و شکوفائی آن میگردد»."