Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر علم تجوید قرآن کریم

نویسنده:

مترجم:

(26 صفحه - از 197 تا 222)

کلید واژه های ماشینی : تجوید ،علم تجوید قرآن کریم ،قرآن ،آوایی ،قرآن کریم ،علم ،عربی ،لحن ،دانشمندان ،کتاب ،قرائات ،زبان ،تألیف ،قرائت ،قصیده ،نحویان ،صفات ،علم قرائات ،زبان عربی ،دانشمندان تجوید در تحقیقات آوایی ،دانشمندان تجوید و روش آوایی ،علمای عربیت ،تحقیقات ،دانشمندان تجوید در بررسیهای آوایی ،کتب تجوید در تحقیقات آوایی ،علم تجوید با علوم قرآن ،بررسی آوایی علمای عربیت ،روش دانشمندان تجوید در تحقیقات ،لحن خفی ،علوم قرآنی

خلاصه ماشینی:

"» (1) و برخی از متأخران به این روایت استناد کرده‌اند و پیدایش علم تجوید را به عصر صحابه نسبت داده و گفته‌اند: در این نوع از تحقیقات، مواد کافی‌ای که مراحل تطور علم تجوید را بررسی کند و مراحلی را که این علم پیمود تا علمی مستقل به نام تجوید به وجود آید، تبیین کند، در دست نیست و همه آنچه از مراحل اولیه این علم شناخته شده، این است که اولین شخصی که کلمه [جودوا] را در معنای متداول آن به کار برد، ابن مسعود صحابی بوده که به مسلمانان سفارش کرده که قرآن را نیکو بخوانید و آن را به نیکوترین اصوات ______________________________ 1. مثلا کسی که مقدمه معجم العین خلیل بن احمد را که لغویان در درستی انتساب به این بخش به خلیل اختلاف ندارند و ازهری نیز به آن تصریح کرده است (1) ، بخواند، ملاحظه می‌کند که بررسیهای آوایی خلیل، مربوط به همان معجم و ترتیب آن و واژگان و ساختار و ابنیه واژگان می‌شود و توجه وی به ترتیب حروف در بخش آغازین این معجم و ارائه روشی برای آزمایش مخارج حروف، در حقیقت، توضیح و تبیین الگویی بوده که در آن کتاب به کار بسته است. آنها لحن را به دو بخش تقسیم کرده‌اند: «لحن جلی»؛ یعنی اشتباه و خطای در حرکات، که در حوزه نحویان و صرفیان رخ می‌دهد و دیگر، «لحن خفی» که شامل خطا و خلل در آواهای زبانی در اثر ادا نکردن حقوق حروف، از جهت مخارج و صفات و احکام ناشی‌شده از ترکیب حروف در کلام گفتاری می‌شود و این مربوط به حوزه عمل دانشمندان تجوید است که از دیدگاه آنان مستلزم بررسی و تحقیق در سه عنصر اساسی «مخارج»، «صفات» و «احکام» حروف است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.