Skip to main content
فهرست مقالات

خط حامل: آستانه توفیق

مصاحبه شونده:

(1 صفحه - از 7 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : عاشورا، موسیقی، اشعار، گنجینه الاسرار، اساس اشعار عمان سامانی، اساس دستگاههای موسیقی ایرانی نوحه، حضرت سیدالشهدا، تعزیه، ملودی‌ها، نوحه، حماسه، آستانه توفیق، وداع، موسیقی ایرانی نوحه و تعزیه، نوحه‌خوانها، ملودی‌هایی، تأثیر، عاشورا حماسه، عاشورا تأثیری، عاشورا شعری، چه‌قدر، همی‌گوید سخن، ملودی‌ها با شعر، کار، راز، فضایی، اثر، اثری به‌نام وداع، گنجینه به‌آن، دستگاه نوا

خلاصه ماشینی: "توفیقی که گاه خود هنرمند بی‌آن‌که خود متوجه باشد، آن را دریافت و درک میکند، همچنان که عمان در برائت استهلال گنجینه به آن اشاره میکند: کیست این پنهان مرا در جان و تن / کز زبان من همی گوید سخن / آن‌که گوید از لب من راز کیست؟ / بشنوید این صاحب آواز کیست؟در این میان هنرمند اصولا هیچ کاره است و تنها معبری ست برای بیان حقیقت: کیست این گویا و شنوا در تنم / باورم یارب نیاید کاین من‌ام. بر چه مبنایی این اثر شکل گرفت؟انتخاب من بر اساس اشعار عمان سامانی بود که در عین مرثیه‌سرایی درس زندگی نیز میدهد و میسراید: آری از قسمت نمی‌باید گریخت / عین الطاف است ساقی هرچه ریخت. بخشهای دیگر در دشتی شور اجرا شده و در بیان حالت عزیزان حضرت سیدالشهدا ازجمله حضرت علی‌اکبر است: گه دلم پیش تو گاهی پیش اوست / رو که در یک دل نمیگنجد دو دوست و این خطاب حضرت سیدالشهداست به علی‌اکبرش و مبین گاه وداع."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.