Skip to main content
فهرست مقالات

زبان قرآن یا زبان ویژه هدایت

نویسنده:

کلیدواژه ها : قرآن ،زبان قرآن ،زبان‌شناختی قرآن ،سبک قرآن ،عرف ویژه قرآن ،زبان هدایت

کلید واژه های ماشینی : زبان قرآن ،زبان ویژه هدایت ،معانی قرآن ،الله ،ره‌یافت در زبان قرآن ،زبان هدایت ،خداوند ،زبان ویژه ،ربوبیت ،تفسیر القرآن ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،عرف مردم ،جاودانگی پیام قرآن ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،زبان عرف ،الهی ،قدس‌سره ،ربوبیت خدا ،هدف برین حیات انسان ،لایه‌های تودرتوی معانی ،کمال انسانی ،جهت‌بخشی و دعوت ،ویژه قرآن ،زبان خاص ،شیوه‌های گوناگون ،سطح فهم ،تنوع و تکثر موضوعات ،سرنوشت انسان ،راهنمایی به‌سوی هدف ،استعدادهای انسانی

در این مقاله به سؤالهایی درباره زبان قرآن پاسخ داده می‌شود که از آن جمله است: آیا قرآن دارای یک زبان است یا به تناسب موضوعات مطرح در آن از یک سو و سطوح و لایه‌های تودرتوی معانی قرآنی از دیگرسو، دارای شیوه‌های گوناگون و چند زبان است؟ اگر دارای یک زبان است، همان زبان عموم عقلا و عرف مردم است یا زبان مخصوص به خود را دارد؟ اگر دارای چند زبان است، معیار آن چیست؟ تنوع و تکثر موضوعات، اعم از طبیعی و فراطبیعی می‌باشد یا به اعتبار زوایای گوناگون و اضلاع مختلف قرآن است یا زمان، مکان، مخاطبها، قراین و فضاهای نزول، منشأ تفاوت در موضوع واحد یا موضوعات گوناگون می‌شود؟ و سرانجام، قرآن خواه دارای یک شیوه یا شیوه‌های گوناگون و سطوح مختلف عرضی و طولی باشد، آیا پذیرای هنجارها و قواعد خاصی است یا خیر؟ نویسنده محترم در نهایت، چنین نتیجه‌گیری می‌کند که معقولترین رهیافت در زبان قرآن، «زبان هدایت» است؛ یعنی راهنمایی به سوی هدف برین حیات انسان و جهت‌بخشی و دعوت وی به تعالی وجودی، تا توانمندیها و استعدادهای انسانی او به ثمر نشیند و به هدف آفرینش خویش که کمال انسانی است، نایل آمده، جاودانگی پیام قرآن برای هدایت بشریت تحقق یابد.

خلاصه ماشینی:

"چکیده: در این مقاله به سؤالهایی درباره زبان قرآن پاسخ داده می‌شود که از آن جمله است: آیا قرآن دارای یک زبان است یا به تناسب موضوعات مطرح در آن از یک سو و سطوح و لایه‌های تودرتوی معانی قرآنی از دیگرسو، دارای شیوه‌های گوناگون و چند زبان است؟ اگر دارای یک زبان است، همان زبان عموم عقلا و عرف مردم است یا زبان مخصوص به خود را دارد؟ اگر دارای چند زبان است، معیار آن چیست؟ تنوع و تکثر موضوعات، اعم از طبیعی و فراطبیعی می‌باشد یا به اعتبار زوایای گوناگون و اضلاع مختلف قرآن است یا زمان، مکان، مخاطبها، قراین و فضاهای نزول، منشأ تفاوت در موضوع واحد یا موضوعات گوناگون می‌شود؟ و سرانجام، قرآن خواه دارای یک شیوه یا شیوه‌های گوناگون و سطوح مختلف عرضی و طولی باشد، آیا پذیرای هنجارها و قواعد خاصی است یا خیر؟ نویسنده محترم در نهایت، چنین نتیجه‌گیری می‌کند که معقولترین رهیافت در زبان قرآن، «زبان هدایت» است؛ یعنی راهنمایی به سوی هدف برین حیات انسان و جهت‌بخشی و دعوت وی به تعالی وجودی، تا توانمندیها و استعدادهای انسانی او به ثمر نشیند و به هدف آفرینش خویش که کمال انسانی است، نایل آمده، جاودانگی پیام قرآن برای هدایت بشریت تحقق یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.