خلاصه ماشینی:
"باز به موجب یونگ چهار گانگی نقش عمدهای در تحول روانی آدمی دارد ودر واقع پایه واساس صورت نوعی روان آدمی است.
مرکز یا نقطه مرکزی همان quinta essentia یعنی ترکیب و تمرکز همه قوای مستتر درچهار و بنابراین درحکم میانجی و واسطه است و همین میانجی است که سازندة شکل تربیع دایره است.
یوگی برای این میکوشد که ذهن و ضمیر چهار جنبهای را درچهار جهت توسعه و کمال بخشد تا به یک یعنی بلندترین مرتبه روحانی برسد.
اما یک درکنار چهار یعنی درعینحال جدا از چهار و همراه آن نیز ظاهر میشود: از قبیل آسمان و چهار نیروی درخشان آن در معتقدات چینی، ایزد بودائی Vajra که 4 سرش به چهار جهت اصلی معطوف است (میگوید این ایزد نخست به چهارپاره تقسیم شده بود و پس از آنکه به وحدت رسید هرچهارقسمت به صورتی نمایان باقی ماندند)."