Skip to main content
فهرست مقالات

دین در دوره ی ساسانی

نویسنده:

(6 صفحه - از 37 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : ساسانی ،شاه ،دین ،زرتشت ،زردشت ،اردشیر ،اهورامزدا ،شر ،پادشاهی ،دین در دوره‌ی ساسانی ،ایران ،کتاب ،تاریخ ،تألیف ،تفسیر ،گوچیهر ،گاتها ،تاریخ تمدن ایران ساسانی ،تاریخ استقلال ایران تألیف ذبیح‌الله ،پسر بورشف پسر فذراسف پسر ،پسر فذراسف پسر هیجدسف پسر ،پسر ارحدس پسر هردار پسر ،پسر واندست پسر هایزم پسر ،زرادشت پسر بورشف پسر ،پسر هردار پسر اسبیمان پسر ،پسر اسبیمان پسر واندست پسر ،جنگ ،خیر ،پسر هایزم پسر ارج پسر ،پسر دورشزین پسر منوچهر شاه

خلاصه ماشینی:

"پس از این نبرد که در روز 28 آوریل 224 رخ داد اردشیر پیروز و سرفراز بشهر تیسفون درآمد سپس ایالت بابل را پیرو خود ساخت وشهریاری دودمان اشکانی را رسما برچید و بنیادی شکوهمند از برای شاهنشاهی ساسانی استوار کرد وی چون از پارس برخاسته بود و خواستش همه زنده نمودن شکوه هخامنشی بود پایتخت را از شمال بجنوب ایران برگرداند و در سال 226 میلادی تاجگذاری کرد و عنوان مزداپرست شاهان شاه ایران وانیران برگزید. 10- در آثار نویسندگان قدیم نام زرتشت برده شده ولی متأسفانه اصل آنها از میان رفته و نویسندگان دیگری که بعد از آنها نقل کرده‌اند از آنجمله: گزانتوساردی است که پیش از هردوت در زمان اردشیر اول بوده ولی آثار وی از میان رفته و دیگری دیوژن لائرسی که معاصر الکساندرسور بوده است از آن نقل کرده و دیگر هرمیپوس میباشد که در حدود 200 سال قبل از میلاد کتاب خود را تألیف کرده و پلین، طبیعی‌دان از وی نقل کرده و پس از آن ادوکس شاگرد افلاطون و ارسطو از زدتشت نام برده‌اند. » استاد سعید نفیسی در کتاب «تاریخ تمدن ایران ساسانی» درباره‌ی تولد و زادگاه زردشت چنین آورده است: «روایات ایرانی که در کتاب پهلوی بندهشن ضبط شده زمان او را درمیان قرن هفتم و ششم پیش از میلاد معین کرده است و این تاریخ را امروز تقریبا تمام محققین قبول دارند زیرا که در گاتها اسم زردشت هست و از روی قواعد زبانشناسی بواسطه‌ی قدمت زبان گاتها مشکل است که این قسمت از «اوستا» را لااقل از آغاز دوره‌ی هخامنشیان ندانیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.