Skip to main content
فهرست مقالات

سیری در مینیاتور ایران (تاثیر نقاشی ایران بر نقاشی چین)

نویسنده:

(9 صفحه - از 19 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، نقاشی ایران بر نقاشی چین، چین، ایران، مینیاتور ایرانی، عشق، تاثیر نقاشی ایران بر نقاشی، نقاشی ایران، زیبائی

خلاصه ماشینی:

"برای دریافت این حقیقت شایسته است به گفته بزرگترین هنرمند و هنرور ایران یعنی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی توسل جوئیم که میفرماید: چون به عشق آیم خجل گردم ازآن هرچه گویم عشق را شرح و بیــان لیک عشق بی‌زبان روشن‌تر اســت گرچه تفسیر زمان روشنگر اســت شرح عشق‌وعاشقی هم‌عشق گفت عقل در شرحش‌چوخر‌درگل‌بخفت گر دلیلت باید از وی رخ متـــاب آفتــاب آمــد دلیــــل آفتـــاب مشگل از تو حل شود بی قیل‌و‌‌قال ای لقای تـو جواب‌هــر سئــوال دستگیر هر که پایش درگـل است ترجمان هرچه مارا در دل اســـت عشـق اسطرلاب اســـرا خداست علت عاشق ز علت‌ها جداســت عاقبـت مارا بدان شد رهبــر است عاشقی گرزین و گرزان سراسـت صـد حجاب ازدل بسوی دیده شد چون غرض آمد هنر پوشیده شــد آری درهنر نباید غرض باشد بدین معنی که هنر را بایست بخاطر نفس خود هنر خواست و جوبا شد نه آنک هنر را بخاطر برآوردن امیال مادی و بازاری و سوداگری بخواهیم، اگر درکارهای هنری قصد و نظر مادی و سوداگری و منفعت طلبی پیش آید هنر بازاری میشود و بفرموده مولانا حجاب سودجوئی دیده حقیقت‌نگر و هنرآفرین هنرمند را مانع از دید و لقا خواهد شد و درچنین صورتی هنر به نابودی و مرگ دچار میشود و هنرمند از تجلی و ظهور معنوی عاجز و درمانده میگردد زیرا چنانکه گفتیم هنر عشق است و عشق با سوداگری فاصله دارد، آری عشق اسطرلاب اسرار خداست، هنر یعنی زیبائی و جمال، و میدانیم که جمال و کمال مطلق ذات لایزال و ازلی وابدی آفریدگار است و پی‌جویان زیبائی و جما خداشناسان و عاشقان خدا و آفرینش هستی هستند که با زبان هنر به پرستش زیبائی و جمال می‌پردازند چنانکه گفته شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.