Skip to main content
فهرست مقالات

سیمای تاریخ در مینیاتور ایران

نویسنده:

(11 صفحه - از 61 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : مینیاتور، هنر، رنگ، نقاش، ایرانی، تاریخ در مینیاتور ایران، تصویر، تاریخ، عرفانی، سنتی

خلاصه ماشینی:

"حال هرگاه قرار باشد که درمیان عناصر تشکیل دهنده نقشهای چینی، رد پای فلسفه بودائی را دریابیم شایسته است که آن را در انتخاب موضوع، رنگ، سبک، نرمشها یا درشتیهای خط و زیبائیها و نازیبائیها برریس کنیم نه در ابعاد دوگانه یا سه گانه، زیرا نقش چه عرفانی باشد یا دهری و یا آلوده به رنگی از شک و گمان، در کمتر از دو بعد در نقاشیهای دو بعدی چینی ومینیاتور ایرانی، از راه تطبیق آن با مفاهیم عرفانی امکان پذیر نیست مگر اینکه درجهان خیال برای توجیه شکل و سبک، معنائی مجرد از ماده فرض شود. بنابراین سر در محراب، ستون، گنبد و گلدسته و ترکیب آنها بشکل ویژه مسجد، تنها اجرای خالص ایده مذهبی نبود، بلکه اندیشه های دینی و نهاد جامعه فئودالی آنروزگار با پاره ای از اساس و زینتها که ریشه ای کهنتر از آغاز انتشار دین داشت، بر یکدیگر تأثیر متقابل گذاشتند و از آن میان بنائی متولد شد با چند پلان معین، کاربندیهای منطبق با اصول هندسی و زنتهای مناسب که بعنوان الگوهای مسجد ایرانی، اسلامی شناخته شده است. گرچه شجاعت ومهارت رضا عباسی نقاش چیره دست دورة صفویه و شیوه یی که در طرح و چهره و حالات انسانی برگزیده بود میتوانست مایه یی باشد در زمینه سنت شکنی و رهائی از حدود اشرافی هنر نقاشی، ولی مردم گرائی و سنت شکنی بایستی در شرایط معینی از تاریخ اجتماعی صورت می پذیرفت، تحولات آغاز عصر صفوی ، شکل بحکومت رسیدن صفویان وشعاری که براساس آن به قدرت رسیدند، از آن جور تحولات و شعارها نبود که بطور نسبی استعداد پذیرش و پرورش ایده های مردم واره را داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.