Skip to main content
فهرست مقالات

تمثیل و نماد

نویسنده:

مترجم:

(22 صفحه - از 79 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : تمثیل، نماد، رمان، رمانتیک، ادبی، ذهن، روسو، طبیعت، شعر، مناظر

خلاصه ماشینی:

"اما ادعای واسرمن در مورد کولریج به منزلۀ آشتی دهندۀ«جهان نمودی فهم با جهان ذاتی عقل»22،متکی بر نقل قولی است که در آن کولریج صرفا نفسی دیگر را جایگزین مقولۀ عین می‌کند و از این رو مشکل را کلا از قلمرو طبیعت خارج ساخته،آن را به طرحی کاملا بین الاذهانی تقلیل می‌دهد. آیا این آشفتگی از منتقدان ریشه می‌گیرد،یا متعلق به خود شاعران رمانتیک است؟آیا واقعا رمانتیک‌ها نمی‌توانستند این تفاسیر قیاسی به ارث رسیده از قرن هجدهم را پشت سر گذارند و آیا در تضاد دیالکتیکی کاذبی میان ذهن و عین گرفتار بودند؟برخی مفسران معتقدند که در واقع همین مسئله است،24ولی پیش از قبول نظر آنان می‌بایست مطمئن شویم که هنگام تفسیر تصویر رمانتیک بر حسب تنش ذهن-عین واقعا با مسئلۀ اصلی رمانتیک‌ها روبه‌رو هستیم. زیرا باید به خاطر بسپاریم که دیالکتیک میان ذهن و عین ریشه در سلطه و ارجحیت مفروض نماد دارد که مشخصۀ برجستۀ سبک بیان رمانتیک است،و این سلطه نیز به نوبۀ خود باید مورد سؤال قرار گیرد. درست است که قیاس نزدیک میان منظره و احساسات به عنوان اساسی برای بعضی تأثیرات شاعرانه و دراماتیک به کار گرفته می‌شود: آن شور و اشتیاق حسی که توسط خاطره دوباره بیدار شده است و آرامش متزلزل پیشین را به مخاطره می‌اندازد،به یاری تأثیرات متقابل نور و صحنه که به قطعۀ مورد نظر قدرت دراماتیکش را عطا می‌کند،[به خواننده]انتقال می‌یابد. رابطۀ دیالکتیکی میان ذهن و عین دیگر اصل مرکزی تفکر رمانتیک نیست،بلکه اکنون این دیالکتیک به تمامی در رابطه‌ای زمانی جای می‌گیرد که خود بخشی از نظامی از نشانه‌های تمثیلی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.