Skip to main content
فهرست مقالات

شیطان، ماخولیا و تمثیل

نویسنده:

(22 صفحه - از 251 تا 272)

کلید واژه های ماشینی : تمثیل ،شیطان ،ماخولیا ،رمانتیک ،شر ،بنیامین ،ادبی ،ماخولیا و تمثیل ،مضامین ،نمادهای ،ادبیات ،کافکا ،نشانه‌های ،تاریخی ،لوکاچ ،تفسیر ،باروک ،داستان ،سودایی ،بنیامین تاریخ مضمون ماخولیا ،بدل ،شر شیطانی ،آلن‌پو ،مضمون شر شیطانی ،چهرۀ ،سکوت ،جهان ،آثار ،تمثیلی شدن جهان ،بنیامین تمثیلی شدن جهان

خلاصه ماشینی:

"»3 ظاهر شدن شیطان در هیئت کارمند بازنشستۀ اداره‌ای بی اهمیت،گویای تمثیلی شدن مضمون شر شیطانی است-زیرا اکنون این بارزترین نماد رمانتیسم نیز درخشش روحانی و هنری خود را از دست می‌دهد و همراه با دیگر مضامین و نمادهای رمانتیک رفته رفته کدر می‌شود. و از آنجا که گشت و گذار در جهان ادبیات تمثیلی عملا پایان‌ناپذیر است و جستجوی ما برای شیطان نیز نهایتا باید در جایی پایان پذیرد،پس بهتر است از قلمرو ادبیات که همۀ تفاسیر در آن گم می‌شوند و رنگ می‌بازند دست شسته به سراغ الهیات و نقد ادبی رویم،تا شاید از این طریق رابطۀ شیطان،ماخولیا و تمثیل را روشن سازیم. زمینه و محتوای تاریخی ادبیات تمثیلی،از نمایش باروک(که به قول بنیامین معرف گذار از اسطوره به تاریخ بود و ماهیتی اساسا سیاسی داشت)تا آثار آلن پو، بودلر،داستایوسکی و کافکا،چیزی نبود مگر نوعی الهیات«باژگون شده»(یا همان گنوستیسیسم)که ذاتا متناقض و مبهم می‌نمود و از این رو ضرورتا به منزلۀ فرایند تمثیلی شدن جهان تجربه و بیان می‌شد. به همین دلیل است که در نگرش بنیامین نیز نقد تاریخی سرمایه‌داری،تجدد و عقلانیت با تفسیر ادبیات تمثیلی و تأویل کلامی گره می‌خورد،و از این روست که مضامینی چون شر شیطانی(یا همان الهیات باژگون)،تمثیل و اندوه سودایی،و همچنین نسبت میان آنها،به اجزای ضروری نقد تاریخی-فرهنگی تجدد و بیان فلسفی حقیقت ذاتی آن بدل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.