Skip to main content
فهرست مقالات

شیطان، ماخولیا و تمثیل

نویسنده:

(22 صفحه - از 251 تا 272)

کلید واژه های ماشینی : تمثیل، شیطان، ماخولیا، رمانتیک، شر، بنیامین، ادبی، ماخولیا و تمثیل، مضامین، نمادهای، ادبیات، کافکا، نشانه‌های، تاریخی، لوکاچ، تفسیر، باروک، داستان، سودایی، بنیامین تاریخ مضمون ماخولیا، بدل، شر شیطانی، آلن‌پو، مضمون شر شیطانی، چهرۀ، سکوت، جهان، آثار، تمثیلی شدن جهان، بنیامین تمثیلی شدن جهان

خلاصه ماشینی: "»3 ظاهر شدن شیطان در هیئت کارمند بازنشستۀ اداره‌ای بی اهمیت،گویای تمثیلی شدن مضمون شر شیطانی است-زیرا اکنون این بارزترین نماد رمانتیسم نیز درخشش روحانی و هنری خود را از دست می‌دهد و همراه با دیگر مضامین و نمادهای رمانتیک رفته رفته کدر می‌شود. و از آنجا که گشت و گذار در جهان ادبیات تمثیلی عملا پایان‌ناپذیر است و جستجوی ما برای شیطان نیز نهایتا باید در جایی پایان پذیرد،پس بهتر است از قلمرو ادبیات که همۀ تفاسیر در آن گم می‌شوند و رنگ می‌بازند دست شسته به سراغ الهیات و نقد ادبی رویم،تا شاید از این طریق رابطۀ شیطان،ماخولیا و تمثیل را روشن سازیم. زمینه و محتوای تاریخی ادبیات تمثیلی،از نمایش باروک(که به قول بنیامین معرف گذار از اسطوره به تاریخ بود و ماهیتی اساسا سیاسی داشت)تا آثار آلن پو، بودلر،داستایوسکی و کافکا،چیزی نبود مگر نوعی الهیات«باژگون شده»(یا همان گنوستیسیسم)که ذاتا متناقض و مبهم می‌نمود و از این رو ضرورتا به منزلۀ فرایند تمثیلی شدن جهان تجربه و بیان می‌شد. به همین دلیل است که در نگرش بنیامین نیز نقد تاریخی سرمایه‌داری،تجدد و عقلانیت با تفسیر ادبیات تمثیلی و تأویل کلامی گره می‌خورد،و از این روست که مضامینی چون شر شیطانی(یا همان الهیات باژگون)،تمثیل و اندوه سودایی،و همچنین نسبت میان آنها،به اجزای ضروری نقد تاریخی-فرهنگی تجدد و بیان فلسفی حقیقت ذاتی آن بدل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.